Verdighetskonferansen 2023

Oppgavedeling i helse og sosial, og en verdig alderdom.

Oppgavedeling i helse og sosial, og en verdig alderdom. (Foto: Hilde Kleppestø)

Verdighetskonferansen - en unik fagkonferanse om aldring, livserfaring og en verdig alderdom. Konferansen arrangeres i samarbeid mellom Verdighetsenteret og Fagforbundet.

05.06.2023 av ingvar.skjerve@fagforbundet.no
Sist oppdatert: 06.06.2023

Verdig alderdom

Verdighetsenteret er en av Fagforbundets nærmeste samarbeidspartnere. Verdighetsenteret har som oppdrag å jobbe for at sårbare gamle skal få en verdig alderdom. Fagforbundet organiserer de som skal sørge for at det blir mulig. Verdighetskonferansen er et av våre felles prosjekter. Det har gjennom årene blitt en unik arena, en av de få fagkonferansene som forener det praktiske og det teoretiske, det estetiske og det etiske, det langsiktige og det nære.

Yrkesseksjonsleder Iren Mari Luther (t.h) i debatt med statssekretær i Helse og omsorgsdepartementet, Ellen Rønning-Arnesen og faglig leder i Verdighetsenteret, Sebastian von Hofacker. (Foto: Ingun Alette Mæhlum)

Oppgavedeling

I år hadde konferansen oppgavedeling i helse og sosial som overskrift. 135 deltakere fra hele landet var samlet på Ishavshotellet i Tromsø i to dager for å diskutere, sosialisere og lære mer om blant annet oppgavedeling, sosial omsorg, nye boformer for demente og akuttmedisin.

Mads Gilbert, oppgavedeling i akuttmedisin, om tillit, respekt og anerkjennelse av andres kompetanse.
Mads Gilbert, om tillit, respekt og anerkjennelse av andres kompetanse.
(Foto: Hilde Kleppestø)

Blant foredragsholderne var professor i akuttmedisin Mads Gilbert, daglig leder for nyåpnede Dronning Ingrids hage Kathrine Selnes og prosjektleder for Tørn Berit Sund.

Ola Bremnes og Gabriel Fliflet med flere stod for den kulturelle rammen.

Som vanlig var det fra arrangørenes side lagt stor vekt på å få det faglige og det kulturelle programmet til å flyte fint sammen, og det ble mange fine øyeblikk med tekst og toner om både aldring, livserfaring og livet og verden sett fra nord.

Kunnskap om alderdom

Sentral i årets program var også Verdighetssenteret og Aldring og helses prosjekt: Årringer. Prosjektet Årringer har som mål å øke kunnskapen om det å bli og være gammel. De viser hva som påvirker eldre sin livskvalitet gjennom å ta vare på og fortelle gamle menneskers historier.

Edla fiskerkone sammen med sin datter og barnebarn.
Edla fiskerkone, sammen med sin datter og barnebarn.
(Foto: Hilde Klæppestø)

På konferansen fikk vi blant annet høre historien til reineieren Nils Anders Nilsen Eira og den blinde fiskerkona Edla Henriksen. Edla, som nå er over 100 år gammel, var til stede med familien sin. Hun var forsanger da alle deltakerne sang hennes favorittsang “La oss leve for hverandre”!

Verdighetsenteret

Årringer