Vi fortsetter å styrke tilgangen på utdanning over hele landet. Behovet for fleksible utdanningstilbud nært folk øker i takt med at flere ønsker å studere kombinert med jobb og familie. Silke tilbud er viktig for å få utdannet folk til våre velferdstjenester og næringsliv. For å utdanne nok folk med rett kompetanse, må vi nå flere av dem som ikke har mulighet til å ta en heltidsutdanning, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe på regjeringens pressekonferanse 1. juni.

150 millioner til desentraliserte utdanninger

I år kom det inn rekordmange søknader fra fagskoler, høyskoler og universiteter. I arbeidet med tildelingene har det særlig blitt lagt vekt på god geografisk spredning og desentraliserte utdanningstilbud med fysiske samlinger. Det er stor bredde i tilbudene som får penger, men det er en hovedvekt av utdanninger i helse, omsorg og skole.

Livslang læring

Fagforbundet mener kunnskap er makt, og derfor mener vi at lik rett til utdanning er viktig. Derfor er det gledelig at regjeringen nå støtter vårt krav om desentraliserte utdanninger. Vi mener det å opprettholde en desentralisert skolestruktur er en viktig sak for våre medlemmer rundt om i landet.

Om utdanning skal være en rettighet og reell mulighet for alle, uavhengig av sosial bakgrunn og økonomiske evner, eller hvor du bor i landet trenger vi å øke antall desentraliserte studieplasser. Om man ønsker et godt velferdstilbud i hele landet. Dette vil kreve at de ansatte ha mulighet for å tilegne seg mer kompetanse i nærheten av der de bor.  Vi trenger et arbeidsliv som tar i bruk og videreutvikler den enkeltes kompetanse. Arbeidsgiver må legge til rette for fri med lønn for at de ansatte skal få en reell mulighet for faglig utvikling.