Fagforbundet 20 år

Ikke tenåring lenger: Fagforbundet vokser jevnt og trutt og er fremdeles i vinden etter 20 år. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

17. juni fyller Fagforbundet 20 år! Kanskje litt forvirrende for deg som husker at vi markerte 100-årsjubileum i 2020? Her er forklaringa.

01.06.2023
Sist oppdatert: 01.06.2023

17. juni 2003 et er dagen da Norsk Kommuneforbund (stiftet 1920) og Norsk helse- og sosialforbund (stiftet 1965) slo seg sammen.

Så - for deg som husker at forbundet feiret 100-årsjubileum for tre år siden, så var det på grunn av stiftelsen til forløperen Norsk Kommuneforbund, i 1920.

I juni-utgaven av OSS tillitsvalgte får du flere glimt fra Fagforbundets historie, deriblant milepæler vi har oppnådd. Fagforbundet utgir et eget hefte i forbindelse med jubileet, som vil bli mulig å få tak i på nettsida (digitalt) og laste ned som trykkfil for dem som ønsker å printe ut eller trykke det opp. Så følg med på nett og sosiale medier hvis du vil vite mer.

Hvorfor ble det Fagforbundet?

Året er 2003. Norsk kommuneforbund og Norsk Helse- og sosialforbund skulle slå seg sammen til ett stort, nytt forbund Norge ikke hadde sett maken til. Ingen visste hva det nye gigantforbundet skulle hete. Og, som vi så flere steder i forbindelse med kommunereformen, kan diskusjoner rundt "hva skal barnet hete" og hvordan skal det nye kommunevåpenet se ut, skape mye engasjement.

Tett på dramaet rundt stiftelsen og i ledtog med designerne som hadde fått i oppgave å lage navn og logo til det nye forbundet, finner vi tidligere informasjonssjef Tone Zander.

En frekk vri

Det ble utlyst en navnekonkurranse, og forslagene satt løst: Det kom inn rundt 1500 forslag. "Norsk kommune- og helseforbund" og "Velferdsforbundet" var blant de bedre, minnes Zander.

Informasjonssjef i Fagforbundet  Tone Zander
Tone Zander (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Men etter å ha gått gjennom alle navnekandidatene, sto det ingen klare vinnere igjen. Da kom byrået Gazette med det dristige forslaget: FAGFORBUNDET.

– Vi likte det umiddelbart. Det er et rent generisk navn, men siden vi ble landets klart største fagforbund, tenkte vi at vi kunne tillate oss det. Det ligger mye makt bak et slikt navn, men omtanken for medlemmene sto også sterkt. Vi kalte det nye forbundet for en kjærlighetserklæring til medlemmene.

Der! Navnet var på plass uten større dramatikk. Men hva så med en ny logo? Historien om logoen og hva den betyr kan du lese i neste OSS tillitsvalgte.