Kamp mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet: Fafo presenterer Norgemodellen

Seminar 7. juni presenterer Fafo en rapport om Norgemodellen. Nye tiltak mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet rulles nå ut. Samtidig viser en evaluering at det eksisterende samarbeidet om a-krim har rom for forbedringer. Fafo ser på to ferske rapporter og spør: Har vi riktig medisin mot useriøse krefter – og bruker vi ressursene på en effektiv måte?

01.06.2023
Sist oppdatert: 01.06.2023

Offentlig sektor er en kjempestor kunde, og kjøper inn varer, tjenester og bygg- og anleggsarbeid for om lag 650 milliarder kroner årlig. I «Norgesmodellen trinn 1» – regjeringens forslag til seriøsitetstiltak for offentlige anskaffelser – legges det opp til større kontrolloppgaver, både for oppdragsgiverne og tilsynsmyndighetene. Er de rustet for dette?

Temaet offentlige anskaffelser har fått politisk oppmerksomhet i nesten 20 år. Mange offentlige virksomheter har imidlertid etablert systemer og rutiner først de siste to–tre årene, ifølge en rapport fra Deloitte.

Les mer her: Fafo Østforum seminar: Norgesmodellen