ETUC-kongressen oppfordret til lovforbud mot bosettervarer

Mette Nord deltok på ETUC-kongressen hvor hun representerte 8 millioner offentlige ansatte som president i European Public Service Union (Foto: Skjermdump)

Gjennom flere år har norsk og europeisk fagbevegelse krevd lovforbud mot bosettervarer. Nå har European Trade Union Confederation (ETUC), som representerer 45 millioner medlemmer i 41 land, fulgt etter. Under kongressen i Berlin 23-26. mai oppfordret ETUC til regulatoriske tiltak for å stoppe import av produkter med opprinnelse i ulovlige bosettinger og eksport til okkuperte territorier.

31.05.2023 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 31.05.2023

ETUC-kongressen vedtok også å fremme fredelig løsning i Palestina, Syria, den kurdiske regionen og Vest-Sahara og andre steder, med krav om respekt for folkeretten og alle folks rett til selvbestemmelse.

Stor enighet om kravet om forbud mot handel med bosettervarer

LO, YS og Unio er medlemmer fra Norge. Mette Nord deltok som president for European Public Service Unions (EPSU).  EPSU viste vei da de på sin kongress i juni 2019 vedtok en Palestina-resolusjonen som tar opp manglende implementering av FN resolusjon 2334 som slår fast at all bosetteraktivitet må stanses og at de israelske bosettingene er folkerettsstridige. Resolusjonen påpeker også «at Europa er Israels største handelsmarked. EU-Israel Association Agreement sier at handel og andre relasjoner skal være basert på respekt for menneskerettighetene. EU og europeiske regjeringer fortsetter imidlertid å tolerere handel med de ulovlige bosetningene og har ikke klart å holde den israelske regjeringen ansvarlig for dens alvorlige brudd på menneskerettighetene og folkeretten.  EPSU vil sammen med ETUC utforske hvordan man effektivt kan implementere menneskerettighetsklausuler i EUs handels- og assosiasjonsavtaler, inkludert i EU-Israel Association Agreement»

Også LO kongressen juni 2022 vedtok en Palestina-uttalelse med krav om at «Norge må lovfeste et forbud mot handel med varer og tjenester fra selskaper som medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettigheter i okkuperte områder. Dette vil være i tråd med resolusjon 2334 i FNs Sikkerhetsråd».