Vil lovfeste at ansatte kan grip inn fysiske inn

(Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Kunnskapsdepartementet foreslår å lovfeste at ansatte i skolen kan gripe inn fysisk mot elever for å avverge skade på personer eller vesentlig skade på eiendom.

31.05.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 31.05.2023

Dagens opplæringslov inneholder ingen regler om når en ansatt kan gripe inn fysisk, selv om det oppstår sitasjoner der ansatte i skolen bruker fysisk makt. Det har skapt en usikkerhet og det har kommet flere oppfordringer om å regulere dette. Derfor foreslår Kunnskapsdepartementet nye regler i opplæringsloven og privatskoleloven.

– Norsk skole skal være et sted der barn og unge får utvikle seg i et trygt felleskap. Lærerne i klasserommet skal være trygge på hvilket handlingsrom de har når det oppstår situasjoner der elever står i fare for å skade seg selv eller andre, sier kunnskapsminister Tonje Brenna i en pressemelding.

Fagforbundet krever bedre regulering av fysisk inngripen

Fagforbundet medlemmer har etterspurt egne regler i dagens opplæringslov som regulere når ansatt kan gripe inn fysisk. Dette har skapt usikkerhet blant våre medlemmer som jobber i skolen. Derfor er det en etterlengtet lovendring som Kunnskapsdepartementet foreslår i opplæringsloven og privatskoleloven.

– Vi foreslår å lovfeste at ansatte i skolen kan gripe inn fysisk mot elever for å avverge skade på personer eller vesentlig skade på eiendom, sier Brenna.

I tillegg foreslås det regler om forebygging og dokumentasjon, og meldeplikt hvis det gripes inn fysisk.

Les hele høringen her

Hele laget i skolen har krav på et trygt og godt arbeidsmiljø

Fagforbundets hovedlinjer mener trivsel og trygghet i arbeidslivet er avgjørende for den enkeltes livskvalitet. Dårlig arbeidsmiljø kan føre til sykdom og utenforskap. Arbeidsmiljø og folkehelse er derfor to sider av samme sak. Et godt arbeidsmiljø er viktig for den ansatte, og lønner seg for arbeidsgiver og samfunnet.

Derfor mener Fagforbundet at hele laget i skolen har krav på en trygg arbeidsplass. Det er arbeidsgivers ansvar at ansatte er trygge på jobb, at det gis opplæring og tilstrekkelig støtte i vanskelige situasjoner.