Stanset digital overvåkning av ansatte

Esben Smistad, konserntillitsvalgt i Telenor for El og IT Forbundet fortalte om overvåkning av ansatte under eForvaltningskonferansen 2023. (Foto: LO Media)

De ansatte i Telenors kundeservice ble utsatt for omfattende overvåkning av sin egen arbeidsgiver. Konserntillitsvalgt for EL og IT Forbundet, Esben Smistad, fortalte under eForvaltningskonferansen hvordan de brukte tariffavtalen for å ivareta de ansattes personvern. Se innledningen og resten av konferansen her.

25.05.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 25.05.2023

Smistad fortalte hvordan Telenor gradvis og gjennom flere år innførte nye systemer for måling av prestasjoner til de ansatte på kundeservice.

Til slutt hadde det blitt så ille at ledelsen innførte omfattende overvåkning av de ansatte under samtaler med kunder. I én av fire samtaler lyste det på skjermen for å indikere at det gjort opptak av både lyden og PC-skjermen, som da ble vurdert av ledere.

Dialog førte ikke fram

Hensikten var å spare penger, for tidligere hadde lederen av og til sittet ved siden av medarbeideren for å gjøre de samme vurderingene.

– Dette ble det selvfølgelig bråk av, sa Smistad under innlegget.

De tillitsvalgte forsøkte dialog og medvirkning, uten hell. Teksten som var tatt inn i overenskomsten ble av Smistad trukket fram som et eksempel på hvor ille det hadde blitt:

"Testing av arbeidets kvalitet skal gjøres i en slik form og frekvens at det ikke fører til uheldige fysiske eller psykiske belastninger".

Snudde etter Datatilsynets vurdering

På slutten av 2017 var stemningen i kundeservice svært dårlig, og sykefraværet var nesten like høyt som overvåkninga, forteller Smistad. Da var det ingen god dialog med arbeidsgiver, og tvisteveien ble løsninga.

I tillegg til paragrafene de selv hadde fått inn i overenskomsten, ble det meldt brudd på tilleggsavtalene i hovedavtalen og arbeidsmiljølovens forskrift om innsyn i arbeidstakers e-post. Det var sistnevnte som til slutt også ga dem rett.

Forhandlingene mellom LO og NHO førte ikke fram, og saken skulle opp for arbeidsretten.

I mellomtiden sendte forbundet ved hjelp av LO-advokatene et brev hvor de ba om en uttalelse fra Datatilsynet. Etter syv måneders behandlingstid kom Datatilsynet fram til at overvåkningen var for omfattende.

EL og IT Forbundet fulgte opp med å kreve at Telenor umiddelbart skrudde av systemet, et krav Telenor da endelig etterkom.

Se Smistads oppsummering av hva de har lært av saken, og hele resten av eForvaltningskonferansen i vinduet under.