Fagforbundet heiser flagget i solidaritet med det palestinske folket!

Fagforbundet heiste det palestinske flagget 15. mai for å markere 75 årsdagen for Al-Nakba (Foto: Fagforbundet)

I dag er det 75 år siden starten på fordrivelsen av palestinerne da staten Israel ble opprettet. Palestinerne kaller dagen Al-Nakba – katastrofen. Over 500 landsbyer ble tømt, 13 000 palestinere drept og 750 000 tvunget på flukt. I disse dager ser vi nok en gang angrep på den palestinske befolkninga.

15.05.2023 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 19.05.2023

– Senest 8. mai i år, på vår frigjøringsdag, startet Israel igjen luftangrep mot Gaza. Vi støtter palestinernes rett til sitt eget land, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme i dag, sier forbundsleder Mette Nord.

Til tross for at FN ga palestinerne en særskilt rett til å vende hjem eller få økonomisk kompensasjon i resolusjonen 194, så fortsetter generasjon etter generasjon å bli født og dø som flyktninger: hjemløse, statsløse og rettsløse. Palestinerne utgjør verdens lengste og største flyktningbefolkning inkludert internt fordrevne.

Fordrivelsen av palestinere har fortsatt med tvangsflytting av beduiner, ødeleggelse av jordbruksland, redusert tilgang til vann og naturressurser, rivning av palestinske hjem og bygninger, og utvidelse av de folkerettsstridige bosettingene og utpostene.

Israels nye ultranasjonalistiske regjering følger brutalt opp sine valgløfter om å øke antall israelske boenheter på Vestbredden til tross for FN-resolusjoner og utallige internasjonale fordømmelser og oppfordringer. Utdrivelsene skjer i Masafer Yatta, Sheikh Jarrah, Silwan, Hebron og i Jordandalen og flere andre steder hvor Fagforbundets delegasjoner har snakket direkte med de som er berørt av bruddene på internasjonal humanitær lov.

Fagforbundet krever at

- Flyktningene og deres etterkommere rett til retur respekteres

- Den norske regjeringen må bidra til å stoppe undertrykkelsen av det palestinske folket og stille staten Israel til ansvar for brudd på folkeretten og menneskerettighetene