Besøk på Ny-Krohnborg skole i Bergen kommune

SFO/skole

Ny-Krohnborg skole i Bergen kommune (Foto: Ingri Bjørnevik)

Monica Jacobsen inviterte Fagforbundet til hennes arbeidsplass, Ny-Krohnborg skole i Bergen kommune. Ny-Krohnborg er et oppvekstsenter, her finner du barnehage, SFO, skole, frivillighetssentralen, idrett og kultur.

16.05.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 16.05.2023

Ny-Krohnborg skole ble åpnet i 1924, og er et oppvekstsenter i Årstad bydel i Bergen. Skolen har fått sitt navn etter gården Ny-Krohnborg gård. Hovedhuset til denne gården eksisterer fremdeles. Skolen rommer ulike aktiviteter for barn og unge, dagtid som kveldstid.

Fagforbundet startet besøket på skolefritidsordningen (SFO).  De ansatte er fornøyd med at de har egne lokaler både for SFO. Dette gir de en større frihet, enn om de hadde hatt sambruk med skolen.

Vi fikk en kort prat med de ansatt, før barna kom løpende fra skolen. De ansatte ønsker en bedre bemanning for SFO, flere kollegaer ville gitt barna et bedre tilbud. Skolen og SFO ønsker å være en lærende bedrift, dette gjør at de har en lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget.

SFO har i dag tre baser, egne baser for 1 og 2 klasse, og en felles for 3 og 4 klasse. SFO kan bruke skolens lokaler, inkludert kulturhuset og idrettshallen.

Kultur for barn og unge

På Ny-Krohnborg møter vi kulturarbeideren Dennis Osei Kontor. Han har ansvar for aktivitetsbruken av kultur og idrettsdelen av skolen.

Senterkoordinator i Bergen kommune
Senterkoordinator i Bergen kommune (Foto: Ingri Bjørnevik)

Dennis O Kontor har ansvar for at barn og unge har ulike kulturtilbud de kan velge mellom og når de ulike aktivitetene skal gjennomføres. Dette gjør han i samarbeid med de ansatte fra skolen, foreldrene, frivillige organisasjoner og ungdommen. Noe som gjør at han kommer i kontakt med mange i lokalmiljøet til skolen og andre frivillige i Bergen kommune.

Da Fagforbundet var innom på besøk, kom det ungdommer innom som skulle spille inn egen musikk i et av lydrommene.

Ny-Krohnborg kultursenter kan tilby dansekurs, fotokurs, pianokurs, keramikk-kurs, malerkurs, bandopplæring, kampsport, DJ-kurs, yoga, basketball, kinesisk-trim og mye annet

En av oppgavene til Dennis O Kontor er å lage planer for de ulike aktivitetene,  og kunne gi  egnede lokaler til de ulike aktivitetene til de ulike tidspunktene. På døren hans henger det en timeplan, med en oversikt over de ulike aktivitetene som skal gjennomføres våren 2023.