Barnevernet er budsjettvinner!

Jubel for at barnevern er prioritert i revidert nasjonalbudsjett! Representanter fra Fagforbundet, FO, NTL, Landsforeningen for barnevernsbarn, statssekretær Trine Fagervik, stortingsrepresentantene Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt Solberg. (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet har fått gjennomslag for jobben vi har gjort med å synliggjøre konsekvensene av kutt i det statlige barnevernet.

11.05.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.05.2023

Barnevernet er endelig prioritert

-Vi har hatt flere møter i departementet og har presset på med saklig og god argumentasjon. Dette har gjort at regjeringen har villet prioritere barnevernet – selv i et «krisebudsjett», forteller en glad Iren Mari Luther, leder for yrkesseksjon helse og sosial .

- Departementet understreket i dag hvor viktig det har vært at Fagforbundet har presset på i denne saken.

Millioner til barnevernet

Det statlige barnevernet får 260 millioner, 60 skal gå til økt offentlig kapasitet og til å styrke ressurser rundt de barna som har størst behov. I tillegg kommer 13,5 mill til spesialiserte fosterhjem. Budsjettdokumentene inneholder også departementets plan for utfasing av kommersielle aktører. Detaljene her finner vi ut når dokumentene offentliggjøres.