NSM og Fagforbundet vil sikre data i offentlig sektor

Trond Finstad er leder av Fagforbundets Yrkesseksjon for kontor og administrasjon. (Foto: Birgit Dannenberg)

Yrkesseksjonsleder Trond Finstad mener signalene fra NSM om en mer ansvarlig dataforvaltning i offentlig sektor er gode. I tillegg offentliggjorde Digi.no en del av konseptene som er aktuelle i realisering av en ny nasjonal skytjeneste denne uken. – Totalt sett er vi på riktig vei, sier Finstad.

09.05.2023 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 10.05.2023

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) offentliggjorde sin årlige trusselvurdering tirsdag denne uken.

Blant annet skriver NSM:  "Datasentre og skytjenester for sensitiv informasjon, funksjoner og infrastruktur av betydning for nasjonale sikkerhetsinteresser bør etableres i Norge. Datakraft må sikres gjennom distribuerte skytjenester i regionale og lokale datasentre i Norge og beredskapsavtaler med nære allierte i tilfelle krise."

Hele rapporten fra NSM kan du lese her.

Trond Finstad mener dette er positive signaler fra NSM.

Offentlig drevet

– De er inne på riktig spor når de påpeker at visse type data bare bør lagres i datasentre på norsk jord. I tillegg er det viktig at offentlig sektor tar ansvar for sin egen datalagring ved å drifte og utvikle en nasjonal skyløsning med egne ansatte. Vi er på riktig vei nå, og flere års arbeid fra oss i Fagforbundet og yrkesseksjon kontor og administrasjon har gitt resultater.

digi.no (betalingsmur) ble det denne uken avslørt at NSM også mener det offentlige bør drifte hele eller deler av en nasjonal skyløsning med egne datasentre. De legger også opp til bruk av komersielle skytjenester, men innslaget er ikke dominerende. Også anvendelse for kommunalforvaltningen er nevnt.

– På oppløpssiden

– Signalene er også positive når det gjelder NSMs vurderinger knyttet til en nasjonal skyløsning. Vi er på oppløpsiden nå og vi har tatt et riktig sporvalg i svingen inn på stadion. Nå gjelder det bare å trykke på for å få realisert et alternativ som vil sikre forvaltningens data på en god måte, utdyper Finstad.

NSM har levert en konseptvalgutredning (KVU) som inneholder flere forslag til løsninger knyttet til en nasjonal skyløsning, men før den offentliggjøres skal den kvalitetssikres av et uavhengig selskap. Fagforbundet har foreløpig fått avslag på innsyn i konseptvalgutredningen.