Mette Nords tale til Arbeiderpartiets landsmøte

Fagforbundets leder Mette Nord.

Fagforbundets leder Mette Nord. (Foto: Werner Juvik)

- Barnefamilier, flyktninger og minstepensjonister skal ikke behøve å stå i kø utenfor Fattighuset for å få mat på bordet. Barn skal ikke utestenges fra fritidsaktiviteter fordi foreldrene ikke har råd.

04.05.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 05.05.2023

Dirigenter, kjære landsmøte!

Det er de med minst som merke det mest, når matvareprisene øker, strømmen blir dyrene og renta stiger.

Dessverre er det mange av de som lever på varige trygdeytelser, og mange med de laveste inntektene, som i dag har vanskeligheter med pengene til å strekke til. Derfor er det like selvsagt at vi skal sørge for å øke trygdeytelsene – som det er at vi løfter hele laget i lønnsoppgjøret.

De som er varig utenfor arbeidslivet har krav på et verdig liv og skal ikke oppleves å bli mistenkeliggjort, fordi de er syke eller uføre.  Trygdeytelsene skal ikke være så lave at folk ikke kan leve av dem.

Det vil nesten alltid lønne seg å jobbe – for de som har mulighet. Ingen må bli straffet for å starte i jobb etter en periode på trygdeytelser. Vi må blant annet slutte å kreve tilbakebetaling til NAV for trygdeytelser man har fått – hvis man i løpet av året kommer seg helt eller delvis inn i arbeid.

I tillegg må vi gjøre hva vi kan for å øke folks mulighet til å komme i jobb, ved ulike former for tilrettelegging og kvalifisering. Noen trenger hjelp til å komme ut i arbeidslivet –den hjelpen må de få. Sånn at de kan oppleve mestring.

Vi bør ikke skrote arbeidslinja, men tvert imot fylle arbeidslinja med Arbeiderpartiets innhold.

Det er ikke trygdeytelsene som må holdes nede, det er lavtlønnsyrkene som må løftes opp. Vi skal løfte hele laget, både i lavtlønnsyrker og de som lever på varige trygdeytelser.

Det er en bekymringsfull utvikling med stadig større press mot de som har de lavest betalte jobbene i samfunnet.

Derfor var det helt nødvendig med et realt lavtlønnsoppgjør i årets lønnsoppgjør i privat og offentlig sektor.

Kjære partivenner, vi må styrke de universelle velferdsordningene – med billigere barnehagepriser, utvide gratis SFO og gjøre fritidstilbudene billigere. Da må vi sørge for å ha et omfordelende skattesystem, der de med mest bidrar mer og de med de laveste inntektene bidrar mindre.

Vi må gi vanlige folk tilbake troen på at vi kan skape en bedre hverdag for dem, og at dette også inkluderer de som har aller minst. Og klarer vi det, ja da har jeg stor tro på at vi sammen skal klare å vinne kommunevalget! Sånn at vi utvikler gode  tjenester sammen, for innbyggerne i egenregi med dyktige medarbeidere i hele faste stillinger.