Ny barnebykontakt i Fagforbundet Innlandet

Marianne Bratsveen er ny barnebykontakt i Fagforbundet Innlandet

Marianne Bratsveen er ny barnebykontakt i Fagforbundet Innlandet (Foto: Privat eie)

Marianne Bratsveen har tatt over vervet som barnebykontakt for Fagforbundet Innlandet etter Alexander Dahl. Marianne er kirketjener og leder yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst.

02.05.2023 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.05.2023

– Jeg er stolt og glad for å ha fått tillit til å være barnebykontakt for Innlandet. Barnebyen gir barn og unge en trygg og god hverdag og bidrar til at fremtidsdrømmer kan bli virkelighet, forteller den nye barnebykontakten.

I Fagforbundets SOS-barneby er det to familiehus som Innlandet er spesielt knyttet til.

Hedmarkhuset i Fagforbundets SOS-barneby
Hedmarkhuset i Fagforbundets SOS-barneby (Foto: Jan Tore Skjelbek)

Det ene er Hedmarkhuset. Her bor SOS-mor Helena sammen med herlige og aktive ungdommer. Helena elsker kjøkkenhagen sin, og var veldig interessert i å høre om norsk jordbruk da hedmarkingen og informasjonsmedarbeider Jan Tore Skjelbek besøkte familien i fjor høst. Helena ble ekstra inspirert da Jan Tore fortalte at Hedmark er Norges største landbruksfylke med flatbygder og fruktbar jord.

Det andre familiehuset er Oppland/Vest-Agderhuset. SOS-mor Felicia tar vare på fem ungdommer mellom 13 - 18 år. To av guttene ønsker å utdanne seg til sykepleier, og mens den siste vil bli mekanisk ingeniør. Den eldste jenta er mest interessert i å studere biologi, men minstejenta på 13 har flere år igjen å finne ut hva hun ønsker å bli når hun blir stor.

Oppland/Vest-Agder-huset i Fagforbundets SOS-barneby
Oppland/Vest-Agder-huset i Fagforbundets SOS-barneby (Foto: Turid Weisser)

– Jeg er stolt og glad for å ha fått tillit til å være barnebykontakt for Innlandet. Barnebyen gir barn og unge en trygg og god hverdag og bidrar til at fremtidsdrømmer kan bli virkelighet. Å gi barn og unge omsorg, få seg utdannelse og en større muligheter til en bedre framtid, er verdier vi i Fagforbundet jobber for at våre medlemmer skal få. På samme måte vil jeg bevisstgjøre våre medlemmer på, at et lite fast bidrag i måneden gir barn og unge i vår barneby et godt liv, sier Marianne.

– Jeg vil fortsette det gode arbeidet min forgjenger, Alexander Dahl, har gjort med å bruke alle mulige arenaer til å informere om barnebyen for å få flere faste bidragsytere. Jeg vil også videreføre tradisjonen med loddsalg og andre kreative tiltak for å samle inn penger til barnebyen

Fagforbundet takker Alexander Dahl for den gode innsatsen, og ønsker Marianne Bratsveen lykke til!