Enighet i lønnsoppgjøret i Posten Norge

Fagforbundet Post og Finans leverte inn sitt første krav, torsdag 27. april 2023. (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet Post og finans har forhandla fram et lønnsløft for de ansatte i Posten Norge. Resultatet er i tråd med frontfaget og sikrer en lavlønnsprofil.

02.05.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.05.2023

Partene er enige om et tillegg på 23.300 kroner per år til arbeidstakere med en årslønn som er lavere enn 517.778 kroner. Arbeidstakere med en årslønn på 517.778 eller høyere gis et tillegg i lønn på 4,5 prosent.

Det generelle tillegget gis fra 1. april 2023, og inkluderer tillegget avtalt i de sentrale forhandlingene. Ettersom årets oppgjør var et mellomoppgjør, ble det bare forhandla om lønn.

– Vi er fornøyde med å oppnå frontfagets ramme på 5,2 prosent sier Gerd Øiahals, leder for Fagforbundet Post og finans.

27. april starta forhandlingene. Da gikk Fagforbundet Post og finans inn med et krav om at de lavtlønte skulle prioriteres.

– Vi mener vi har fått til en god sosial profil i dette oppgjøret, der vi har tatt hensyn til alle grupper i Posten Norge, og de lavtlønte er ivaretatt, sier Øiahals.

Lønnstilleggene er bruttotillegg. Deltidsansatte gis forholdsmessige tillegg.

Les mer om lønnsoppgjøret 2023