Ansatte fornøyd med arbeidshverdagen på NAV

Besøk på NAV Nesodden

Besøk på NAV Nesodden (Foto: Ukjent)

Denne uken besøkte Fagforbundets ledelse og stortingsrepresentant Tuva Moflag NAV Vestby og NAV Nesodden. - De ansatte er stolte av jobben sin og det er interessant å se hvordan det jobbes godt og tilpasset på de ulike NAV-kontorene, sier yrkesseksjonsleder Trond Finstad.

25.04.2023 av Trude Kvaran
Sist oppdatert: 27.04.2023

Ifølge Trond Finstad er styrken ved den lokale forankringen i NAV å være påkoblet og tilpasset kommunen og innbyggerens behov. NAV Nesodden samarbeider tett med det lokale næringslivet for å la unge få prøve seg i arbeid. NAV-kontoret er også i gang med et godt samarbeid med fastlegene og bruk av sykemeldinger. Ordfører på Nesodden, Cathrine Kjenner Forsland, og NAV leder Stig Evensen, var spesielt oppatt av et godt samarbeid.

På NAV Vestby ble det diskutert ulike sider ved den økonomiske sosialhjelpa, spesielt knyttet til dyrtid og enslige forsørgere. I Vestby jobbes det godt med flyktningtjenesten,  bosetting, kvalifisering og integrering.

Begge kontorene understreker utfordringer med å skaffe boliger. Det er dyrt å bo i områdene og for lite boliger tilgjengelig.

Spesielt nyttig var det å ha med stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Tuva Moflag. Hun var med for å lytte og lære, og ta med seg de ulike utfordringene tilbake til arbeidet på Stortinget.