Imponert over Sør-Sudans kvinner

Fagforbundets delegasjon ble imponert over kvinnekooperativet i Terekeka.

Fagforbundets delegasjon ble imponert over kvinnekooperativet i Terekeka. (Foto: Ingunn Eriksen)

Det er gått ti år siden tidligere forbundsleder i Postkom, Odd Christian Øverland, besøkte Sør-Sudan. Nå har han vært tilbake, denne gangen som spesialrådgiver og delegasjonsleder for Fagforbundets ambassadørreise. Han er både glad og stolt over at Sør-Sudan nå er en del av Fagforbundets solidaritetsavtale med Norsk Folkehjelp.

25.04.2023 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 25.04.2023

Å bygge opp en nasjon fra bunnen av

Sør-Sudan er verdens yngste nasjon, og strever med å få stablet på beina et velfungerende styresett og samfunn. Av 188 land ligger Sør-Sudan nederst på FNs Human Development Index. Indeksen måler et lands gjennomsnittlige resultater på områdene: forventet levealder, utdanning og inntekt (BNP per innbygger). Mye av utviklingen har stått stille eller gått i feil retning siden Postkom sist besøkte landet i 2013.

– Det var to år etter at Sør-Sudan ble erklært som selvstendig nasjon i 2011 etter mange tiår med borgerkrig i Sudan. Optimismen var stor. Nå skulle de rike naturressursene som jordbruksarealer og oljeforekomster være med på å bygge opp nasjonen, og skape et fredelig og trygt samfunn der velferden skulle komme alle til gode. Det fantes ingen institusjoner, ingen infrastruktur, og litt forenklet sagt skulle militsledere bli statsledere. Men både befolkningen og det internasjonale samfunnet hadde troen, og ikke minst Norge og Norsk Folkehjelp og Kirkens Nødhjelp som spilte viktige roller i fødselen av denne nye nasjonen, forteller den tidligere forbundslederen.

Da Postkom i 2012 begynte med sin støtte til Norsk Folkehjelps arbeid i det krigsherjete landet, så var det mest prekære å rydde miner for å redde liv og frigjøre arealer til dyrking og trygge veier.  Deretter gikk forbundets støtte til en yrkesskole og til å bygge opp sivilsamfunnet, gjennom organisasjoner som arbeider for kvinners og unges rettigheter.

– Jeg innser nå at jeg i 2013 ikke klarte helt å ta inn over meg de enorme utfordringene det innebærer å bygge opp en hel nasjon fra bunnen av. Samme år avsatte daværende og nåværende president Salva Kiir først visepresidenten, og så hele regjeringen. Maktkampen førte til ny borgerkrig og først i 2018 ble en fredsavtale undertegnet av de fleste opposisjonsgruppene. Nå i 2023 lar freden, demokratiet og utviklingen fremdeles vente på seg. Menneskerettighetsbrudd er utbredt og godt dokumentert av FN og ulike organisasjoner. Vi fikk høre rystende fortellinger. Korrupsjon og vanstyre gjør at oljen pumpes opp uten at det kommer befolkningen nevneverdig til gode. Analfabetisme er en annen stor utfordring, det er de færreste som kan lese og skrive. Infrastruktur mangler, og store arealer kan ikke dyrkes på grunn av konflikt eller klimakriser, sier Øverland.

Fortsatt grunn til optimisme?

På den norske ambassaden fikk Fagforbundets delegasjon vite at det regjerer en «bistandstretthet» i det internasjonale samfunnet ettersom utviklingen i Sør-Sudan går i gal retning. Sør-Sudan er nå en av verdens glemte konflikter, en av de glemte flyktningkrisene med to millioner internt fordrevne og 2,3 millioner som har flyktet til naboland.

Også Norge er bekymret for utviklingen, men fastholder Sør-Sudan som ett av våre viktigste partnerland. Norge utgjør sammen med USA og Storbritannia den såkalte Troikaen som arbeider for revitalisering av fredsavtalen og konfliktforebygging. Norge gir årlig 650 millioner kroner i bistand. Utdanning, godt styresett, matsikkerhet og helse er de prioriterte satsingsområdene for norsk støtte.

– Det er selvfølgelig en nedtur at landet ikke har utviklet seg slik som forventet og som mange har jobbet så hardt for, men det var absolutt ingen resignasjon å spore i møtene vi hadde med organisasjonene nå i mars. Optimismen er først og fremst knyttet til at sivilsamfunnsorganisasjonene faktisk lykkes med skritt for skritt å skape endringer i små lokalsamfunn, men også ved å styrke nasjonalt regelverk. Alle vi møtte var også optimistiske til landets første valg som skal avholdes i slutten av desember 2024.  Valget er helt nødvendig for å få til endringer i landet. Det er en urettferdighet i en dimensjon som er helt ubegripelig. Den totale endringen kommer nok ikke gjennom dette valget, men ved den kraften som sakte, men sikkert bygges opp gjennom et sterkere sivilsamfunn som gjør at flere og flere har nok energi til å engasjere seg i å bygge opp landet, mener Øverland.

Sterke kvinner viser vei

Jenter og kvinner har tradisjonelt lav rang i Sør-Sudan og sedvanen er at de sees på som farens og senere mannens «eiendom».  Kjønnsbasert vold, barne- og tvangsekteskap er utbredt til tross for lovforbud. Fagforbundet støtter derfor en rekke kvinneorganisasjoner gjennom Norsk Folkehjelp.

Spesielt imponert ble delegasjonen over kvinnekollektivene hvor deltakerne har gått fra den ytterste fattigdom til å begynne og dyrke grønnsaker eller foredle fisk, og på den måten skaffe seg et levebrød. I Terekeka møtte delegasjonen 15 kvinner som dyrker mer grønnsaker enn det de selv trenger. De tar hånd om hele verdikjeden, fra at de sanker og sår sine egne frø, til de høster grøden, transporterer til markedet og står for salget der, eller på markedet i hovedstaden Juba. De har gått fra å være prisgitt menn, vold, krig og klimaendringer til å være bærebjelker i nye verdikjeder.

På Gondokoro Island møtte Fagforbundet Juba Nabari women farm group.
På Gondokoro Island møtte Fagforbundet Juba Nabari women farm group. (Foto: Ingunn Eriksen)

På øya Gondokoro møtte delegasjonen et kollektiv som i tillegg hadde klart å endre på de tradisjonelle kjønnsrollene ved at noen menn nå bidrar med å kutte ned vegetasjon og rydde områder for dyrkning, og med den tyngste hakkingen i jorda. Det var sammen med disse kvinnene at Fagforbundets delegasjonsleder fikk sitt sterkeste møte.

Odd Christian forteller om en setning som har festet seg: «Ma'Mara Sakit» - ett arabisk uttrykk som kan oversettes til «Nei, jeg er ikke bare en kvinne». Beslutningstakerne i Sør-Sudan er i hovedsak menn og Mara Sakit - «bare en kvinne» - brukes ofte nedsettende for å undergrave kvinners makt og innflytelse.

Nå har kvinnene laget en kampanje for å bli respektert som likeverdige mennesker, som samfunnsborgere og beslutningstakere.

– Disse sterke kvinnene har gått fra å være nødhjelpstrengende til å være selvhjulpne og enda til å forsørge hele familien. De utstrålte en stolthet, verdighet og glede da de tok ordet og viste oss hvor feilslått uttrykket «bare en kvinne» er. Det er deres og Women Advancement Organization fortjeneste at jorda nå blir dyrket, og på mer effektive måter enn tidligere. Det er deres fortjeneste at barna er velfødde med runde kinn, og at de kan oppføre seg som barn med overskudd til lek og latter. Vi så at omsorgen og samholdet er sterkt mellom kvinnene og at de skaper positive forandringer med ringvirkninger for mange i området. Det gir meg troen på at Fagforbundets støtte er med på å skape endringer. Litt støtte nytter!

«For meg vil dere aldri være mindre enn likeverdige», sa en beveget Odd Christian Øverland i sin takketale til kvinnene og Women Advancement Organization på Gondokoro Island (Foto: Paul Bul Deng)

Fagforbundet bidrar til endring – inviter en ambassadør!

Odd Christian Øverland oppfordrer Fagforbundets fylker, lokale og regionale ledd til å invitere en ambassadør.

– Fagforbundet har oppnevnt to dedikerte tillitsvalgte til å være våre egne ambassadører for Sør-Sudan i landsmøteperioden. De har til oppgave å spre kunnskap om og skape interesse for prosjektene vi støtter gjennom Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner.

De har en veldig viktig rolle. De får muligheten til å lære mer og erfare hvordan organisasjonene jobber, ved å møte de som deltar i prosjektene. Jeg tar det som en selvfølge at de blir invitert til medlemsmøter og andre typer møter for å spre kunnskap om og stolthet over Fagforbundets solidaritetsarbeid, avslutter en entusiastisk Odd Christian Øverland.

Kontaktinfo til Fagforbundets ambassadører for Sør-Sudan:

Beate Karoline Eidissen

Epost: beate.karoline.eidissen@bring.com