Lønnsløft for bussjåfører

Bussjåfør

Bussjåfør (Foto: Fagforbundet)

De sentrale forhandlingene i forbindelse med årets mellomoppgjør på Bussbransjeavtalen er ferdig. Partene ble enige om et samlet tillegg på 13 kroner timen med virkning fra 21. april 2023.

24.04.2023 av Ingvild Hunsrød
Sist oppdatert: 27.04.2023

Det endelige resultatet ble  13 kroner timen for bussjåfører, noe som utgjør 25.350 kroner i full stilling.

De som er på funksjonæravtalen får det generelle Spekter-tillegget samt eventuelt lavtlønnstillegg, og skal forhandle lokalt senere.

–  Dette er et meget godt oppgjør, sier Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet. –  Dette er en bransje som fortjener anerkjennelse, også i form av økt lønn, sier han.

Viktig for å beholde kompetansen innenfor bransjen

Dette lønnsoppgjøret er viktig for å beholde kompetansen innenfor bransjen.

–  Dette er avgjørende for rekrutteringen til et yrke som har et stort samfunnsansvar. Dette lønnsoppgjøret er et bidrag til det, sier Larsen.