Krever økt kjøpekraft i Spekter

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon: F.v: Gerd Øiahals, Jacqueline Hopkinson, Kai Nygård, Nora Hagen, Helene Harsvik Skeibrok, Odd Haldgeir Larsen og Bernth-Harry Eliassen. (Foto: Kristian Brustad / LO Stat)

I dag, mandag 24. april kl 12.00, starter forhandlingene i årets lønnsoppgjør for over 50 000 medlemmer i Spekter-området.

24.04.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.04.2023

– Det er de som har lavest lønn som merker de økte prisene best, derfor er det de Fagforbundet vil løfte i dette oppgjøret, sier Fagforbundets forhandlingsleder Odd Haldgeir Larsen. Økt kjøpekraft for hele laget er hovedkravet vårt, slår han fast.

Forhandlingene i Spekter ble utsatt på grunn av streiken i LO/NHO-oppgjøret.

I dag forhandles de sentrale tilleggene, den såkalte A-delen. A-delsforhandlingene danner grunnlaget for tarifforhandlinger på hver enkelt overenskomst (B-del). I B-delen regulerer lønns- og arbeidsvilkår i den enkelte virksomhet.

Deretter går oppgjøret tilbake til LO Stat og Spekter (Fase 3). Kommer ikke partene til enighet går lønnsoppgjøret til mekling. I helseforetakene gjennomføres en egen landsomfattende forhandlingsrunde.

Les mer om oppgjøret på LO Stat sine nettsider.