Høring om ny opplæringslov

Helene Skeibrok, deltok på høringen om ny opplæringslov

Helene Skeibrok, deltok på høringen om ny opplæringslov (Foto: Birgit Dannenberg)

21.04.2023 av Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Sist oppdatert: 03.05.2023

Torsdag 20 april deltok Helene Skreibrok, nestleder i Fagforbundet, på høringen om ny opplæringslov. Fagforbundets viktigste innspill til ny opplæringslov er:

• Det er behov for en egen paragraf for personal som ikke er tilsatt i undervisningsstillinger. Paragrafen bør følge formuleringene fra Hurdalsplattformen om den tverrfaglige innsatsen for å styrke hele laget rundt eleven som er ansatt i skolen.
  • Det er behov for en egen paragraf for barn med særskilte behov også i SFO-tiden.
  • SFO bør være eget kapittel.
  • Det bør formuleres en egen paragraf som beskriver krav til kompetanse og bemanning.
  • SFO-lederen må være en del av skolens administrasjon, og ikke inkluderes i bemanningen.
  • Den nye opplæringsloven må få en egen forskrift om medisinhåndtering. Den nye forskriften må tydelig definere hva som er helsehjelp og hva som er praktisk hjelp.

SFO

I dag deltar de fleste barna i SFO. Dette er tid barna er på skolen, som ikke styres av fag- og timefordelingen. De kan jobbe med læringsmiljø, legge til rette for frilek og ha praktiske aktiviteter med mestring som formål. SFO kan være en viktig bidragsyter i å styrke det sosiale felleskapet og læringsfelleskapet ved skolen. Også i tiden fra undervisningen er slutt til elevene blir hentet er det behov for å jobbe med det sosiale miljøet og inkludering. Mange av elevene som rapporterer om mer mobbing i skolen, går eller har gått på SFO. SFO har stort potensialet for den viktige frileken og for praktiske oppgaver som kan gi mange elever viktig mestringsfølelse.

Barn med særskilte behov må ha tilstrekkelig ressurser hele dagen og inkluderes i meningsfulle fellesskap. Barn med behov for tilrettelegging skal også få tilstrekkelig med ressurser i SFO-tiden.

Barn med særskilte behov må ha krav på ekstra ressurser også i SFO-tiden. I dag er det flere elever som har 1:1 i undervisningstiden som ikke har ekstra ressurser i SFO-tiden. SFO har få ansatte i forhold til barn, og mange steder er det er det ikke mulig å gi disse barna et godt og inkluderende tilbud. Resultatet blir at barn med ekstra utfordringer håndteres gjennom ekskluderende tiltak der barna ofte segregeres fra de andre. Evalueringen av paragrafen fra 2018 viser at den ikke er tilstrekkelig og må styrkes i ny opplæringslov. Det er derfor behov for en egen paragraf for barn med særskilte behov som knyttes opp mot ekstra ressurser også i SFO-tiden, slik at særlig barn med utfordringer får anledning til å utvikle seg selv innenfor fellesskapet. I dag har elever ingen sakkyndig instans som vurderer behov i SFO-tiden og SFO eller foreldrene har dermed heller ingen faglige råd som kan bidra i vurderingene av behov for tilsyn på SFO.

Det er beklagelig at kompetanse i SFO ikke er utredet nærmere i lovarbeidet. Erfaringene med rammeplanen tilsier at det er behov for å øke kompetansen og bemanning. Et SFO-tilbud som bidrar til et godt og trygt leke- og læringsmiljø krever nok bemanning med ansatte i hele stillinger, som har tid til planlegging, medvirkning, samarbeid og utviklingsarbeid. Det er viktig at hele laget i oppvekstsektoren får tilbud om etter- og videreutdanning. Fagforbundet erfarer at det er utfordrende for kommunene å prioritere ut ifra et reelt kompetansebehov når deler av sektoren er regulert med kompetansekrav. Vi ser ofte at gruppene med kompetansekrav som reguleres i lovverk prioriteres på bekostning av andre grupper som også er nødvendig i skolen.

• SFO bør være eget kapittel.

Et eget kapittel om SFO vil synliggjøre betydningen av SFO, ivareta SFOs egenart, styrke kvaliteten og innholdet. Over 90 prosent av elevene i første klasse deltar i SFO. Tiden barna er i SFO har betydning for opplæringen gjennom etablering av et godt og inkluderende miljø og det sosiale fellesskapet. Potensialet i SFO er stort. Tilsvarende kan et SFO-tilbud som ikke bygger opp om et godt miljø, være til hinder for dette.  Et eget kapittel kan for eksempel bygges opp med egne paragrafer om innholdet i SFO (kvalitet/rammeplan), barns medvirkning (foreldresamarbeid), inkluderende praksis (barn med særskilte behov), overganger, areal (god plass for lek/egnede lokaler), personalet (bemanning og kompetanse) og regler for de lokale vedtektene.

SFO-lederrollen må synliggjøres og styrkes, og det bør også gjenspeiles i opplæringsloven.

Personalet i skolen

Hurdalsplattformen sier at det er et mål å «(S)tyrkje laget rundt eleven og den tidlege tverrfaglege innsatsen med blant anna barne- og ungdomsfagleg kompetanse, miljøarbeidarar, miljøterapeutar og styrkt skulehelseteneste».

Ny opplæringslov må sikre at laget rundt eleven styrkes. Flere og kvalifiserte ansatte er nøkkelen til en god skole. Derfor mener Fagforbundet at barne- og ungdomsarbeiderens praktisk-pedagogiske kompetanse, må anerkjennes og få sin plass i det pedagogiske arbeidet som fagarbeiderne fortjener. Skoleeier må anerkjenne de ansattes kompetanse og ta den i bruk. Til sammenligning blir fagarbeiderne i helse ansatt som helsepersonell.

Medisinering

Vi ønsker at Stortinget legger inn merknad om at det forutsettes at dette legges inn i forskrift.

Du kan se høringen her