Ship to Gaza fikk hilsen fra det palestinske fisker- og småbrukerlaget

Sara Bell fra Fagforbundet holdt appell for Ship to Gaza

Sara Bell fra Fagforbundet holdt appell for Ship to Gaza (Foto: Palestinakomiteen i Bergen)

Stemningen var høy da Ship to Gaza-båten ankom Bergen i går. Båten ble ønsket velkommen med flagg, appeller og kulturinnslag. Fagforbundet Vestfold og Telemarks Palestina-ambassadør, Tone Vale, som har seilt med båten fra Molde mønstret av, mens Sara Bell holdt appell på Fagforbundets vegne. Hun hadde med seg hilsen fra Union og Agricultural Work Committees i Gaza som Fagforbundet har støttet gjennom Norsk Folkehjelp siden 2009.

19.04.2023 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 19.04.2023

Les hele appellen er:

Kamerater,

Det er godt å være sammen med dere.

Jeg hilser Freedom Flotilla og Ship to Gaza velkommen til Bergen på vegne av hele Fagforbundet

Det finnes sjokkerende mye og detaljert dokumentasjon om Gazas ulevelige vilkår. Den katastrofale humanitære situasjonen i Gaza er opprettholdt av en vedvarende politisk krise i verdenssamfunnet, som kun kan løses politisk. Hverken vår egen regjering eller resten av det internasjonale samfunnet tar tak i forpliktelsen etter internasjonal lov, om å gripe inn og stanse forbrytelsene mot det palestinske folket. Derfor står vi her i igjen, i dag.

Den 30. april 2018 startet den forrige seilasen mot Gaza fra Bergen.

I dag er det like aktuelt med en ny seilas, en folkelig organisert solidaritetsaksjon til støtte for palestinernes helt legitime kamp for sjølråderett og frihet.

Og denne seilasen er et sivilisasjonstegn. Et sivilisasjonstegn fra en global og folkelig organisert solidaritetsbevegelse, et sivilisasjonstegn fra fagforeninger i hele verden, og et kamprop fra palestinere i eksil som er nektet sin rett til å returnere til sitt eget hjemland. Hensikten med denne lange og fredelige aksjonen er å holde fanen høyt der våre egne myndigheters moralske mot svikter.

Gazastripen er og har vært utsatt for en permanent og folkerettsstridig blokade siden 2007. Som sammen med kontinuerlige, ulovlige krigshandlinger mot Gazas sivilbefolkning har resultert i kronisk matmangel, husmangel, et hardtarbeidende helsevesen som mangler de mest grunnleggende medisiner og funksjoner, en vannbeholdning som er så forurenset at vannet i Gaza er udrikkelig, skyhøy arbeidsledighet, ufiltrert kloakk, ja listen er uendelig lang.

Mange kaller Gaza for verdens største fengsel, og jeg spør dere: Hvilket annet sted i verden er det like umulig å rømme fra bomber som på Gaza? Det er ingen steder å flykte når bombene faller på Gaza, det finnes ingen tilfluktsrom, ingen trygg plass å gjemme seg på.

Denne seilasen er for Gazas barn. Barn på Gaza læres opp i konfliktberedskap under bombing, blant annet med økonomisk støtte fra den norske stat. Jeg har vært i Gaza i en teatersal fylt med barn på 7-8 år og sett hva de lærer.

Unger i Gaza lærer at ingen skal sitte nært vinduene når det smeller. At det er viktig å ha drikkevann, batterier, lommelykt og følge med på nyhetene. Barn i Gaza vet at de må ha hendene på hodet og åpne munnen når trykkbølgen kommer, hvis de vil slippe å få sprengt trommehinnene sine. Barn i Gaza vet at barn dør når bombene faller.

I væpnede konflikter er ingen mer sårbare enn barn, fordi barn alltid er avhengig av andre for å overleve. Rammes omsorgspersoner, rammes barn.

Palestinske foreldre kan ikke garantere sine barn trygghet. Foreldre i Gaza kan ikke beskytte sine barn mot neste bombetokt. Det er umenneskeliggjørende å angripe et helt folks evne til å beskytte sine barn. Det er en forbrytelse mot menneskeheten.

Okkupasjon, krigshandlinger og blokade er et angrep på hele den palestinske barnebefolkningens evne til å vokse opp med trygghet og utvikling.

I 2022 ble 20 barn i Gaza drept og 170 barn lemlestet, hovedsakelig som følge av den israelske militæroffensiven i august, som den israelske regjeringen betegnet som en «forebyggende bombing».

Denne seilasen er en manifestasjon på et globalt, folkelig krav om at vi ikke finner oss i at noe barn skal vokse opp med de vilkår som barn i Gaza utsettes for.

Før jeg avslutter, vil jeg oversende en stor hilsen fra Palestina, og særlig fra Gaza, fra min venn og kamerat Saad Ziada, som er nestleder i det palestinske fisker- og småbrukerlaget, Union og Agricultural Work Committees i Gaza, som for øvrig er en av de 7 palestinske sivilsamfunnsorganisasjonene som ble terrorstemplet av Israel i 2021.

Saad sier:

I Gaza gir vi oss ikke, på tross av okkupasjon og blokade, på tross av at fattigdommen, sulten og arbeidsledigheten øker. Gjennom kontinuerlige væpnede angrep på oss, stirrer døden oss i øynene, men i Gaza har vi aldri tenkt å gi opp kampen for frihet og rettferdighet.

Folket i Gaza sin motstandsvilje og motstandskraft stanser ikke okkupasjonen, blokaden aleine, den rekker ikke så langt at at den greier å holde staten Israel ansvarlig for sine forbrytelser.

Derfor representerer aktivismen, solidariteten og rettighetskampen dere driver med, et ekte glimt av håp for oss. Et håp om at press på regjeringer får et gjennombrudd, at ved å få frem stemmene til palestinere og fortelle den brutale sannheten om forbrytelsene vi utsettes for, at vi får en slutt på okkupasjon, blokade og zionistisk kolonialisme og en faktisk ansvarliggjøring av den israelske staten, for sine forbrytelser mot oss.

Kampen fortsetter! Fritt Palestina!