Fikk endelig hedret Henry Sørensen

Henry Sørensen med diplom og blomster.

Henry Sørensen med diplom og blomster. (Foto: Fagforbundet)

Mandag denne uken fikk Fagforbundet endelig hedret tidligere brannmann Henry Sørensen med Fagforbundets yrkesskadepris.

13.04.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.04.2023

Henry Sørensen har gjennom sin kamp for å få sin kreftsykdom godkjent som yrkessykdom bidratt til å sette kreft blant brann- og redningspersonell på dagsorden. Han har stått fram i media og fortalt om sin kamp, og gjennom dette bidratt til å rette søkelyset på økt forekomst av kreft i yrket. Sammen med Fagforbundet tok han kampen for yrkesskadeerstatning helt til Høyesterett.

Tok kampen for  framtidas brannpersonell

Det er grunnen til at det ble Henry som til slutt ble tildelt prisen. Han får den som takk en takk for åpnhet og uvurderlig innsats for brann- og redningspersonell som kommer etter ham.

Prisvinneren får 10 000 kroner som kan doneres til et veldedig formål. For Henry var valget enkelt, og pengene er bestemt skal gå til  Brannmenn mot kreft.

Vi og Henry tapte dessverre saken i Høyesterett, men ikke forgjeves. Fagforbundet presser på for å få til endringer som gjør at andre ikke må igjennom den samme kampen som Henry. Målet er at ingen skal bli syk av jobben sin, men dersom man blir det er det viktig at sikkerhetsnettet fungerer, og yrkesskadeerstatning er på plass.

Les mer om Henrys kamp her.