Ja i uravstemning etter NHO-barnehagestreiken

Meklingsresultatet som avsluttet streiken i NHO-barnehagene ble godt mottatt av medlemmene. (Foto: Fagforbundet Stord/Fitjar)

En måned etter at streiken i NHO-barnehagene ble avsluttet, er det klart at medlemmene har stemt et overveldende JA til meklingsresultatet. Dermed er det klart for lokale forhandlinger.

31.03.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 31.03.2023

Et overveldende flertall av medlemmene, hele 93 prosent, stemte ja i uravstemningen.

- Vi har hatt en veldig høy deltakelse, hvor godt over halvparten av medlemmene har stemt og da er det ekstra gledelig at de så tydelig støtter opp om meklingsresultatet, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Anne Green Nilsen med tillitsvalgte
Anne Green Nilsen med forhandlingsdelegasjonen under meklinga med NHO.  (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Selv om Fagforbundet forhandler fram resultatet, er det ingenting som blir stående hvis ikke medlemmene godkjenner det i form av uravstemning.

- For oss som forhandler er det litt som å ha eksamen hver gang et resultat er ute på uravstemning. Når vi anbefaler resultatet av jobben vi har gjort så håper vi jo alltid at det blir godkjent. Men til syvende og sist så er det medlemmene som bestemmer, sier Green Nilsen.

Les mer om uravstemning

Nå blir det lokale forhandlinger

NHO-oppgjøret i private barnehager var det siste "uløste" oppgjøret som gjensto fra fjorårets hovedoppgjør.

- Nå er det på tide å komme i gang med de lokale forhandlingene for 2022 på dette området, sier forhandlingslederen.