Regjeringen utvider moderasjonsordningen for SFO

Barn som løper

Barn som løper (Foto: Mostphotos)

Fagforbundet støtter Regjeringens endringer i reglene om moderasjonsordninger i kapittel 1B Skolefritidsordninga i forskrift til opplæringsloven (forskriften). Endringene innebærer en utvidelse av moderasjonsordningen om 12 timer gratis SFO for 1. trinn, slik at ordningen også omfatter 2. trinn fra skoleåret 2023–2024.

31.03.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 16.02.2024

Hensikten med forskriftsendringen er å følge opp Stortingets budsjettvedtak om å utvide ordningen med 12 timer gratis SFO til også å gjelde for elever på 2. trinn fra skoleåret 2023- 2024.

Forskriftsendringen skal også ivareta Stortingets anmodningsvedtak om at elevene som mottar tilbud om 12 timer gratis SFO fra neste skoleår skal få mulighet til å delta alle ukedager skolen har et SFO-tilbud, så langt det er praktisk mulig. Det vil derfor bli en endring også for elever på 1. trinn, fra slik ordningen er i dag i noen kommuner.

SFO trenger flere ansatte

Fagforbundet mener SFO skal være et tilbud som drives i offentlig regi og som en helhetlig del av skoletilbudet. Foreldrebetalingen må reduseres, og SFO må på sikt bli gratis. Derfor støtter vi moderasjonsvedtaket. Men dette forutsetter at bemanningen styrkes, når barnegruppa økes.

Fagforbundet har i vårt høringsvar påpekt at skal de ansatte kunne innfri forventningene og kravene i rammeplanen, må de ha de rammebetingelsen som gjør dette mulig. Dagens erfaring viser at mange opplever de har fått flere barn, men ikke økning i bemanningen.

Kvalitet i SFO

SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna, og gi barna omsorg og tilsyn. SFO skal utvikle fellesskap og ivareta barns rettigheter til fritid og deres medbestemmelse innenfor barnekonvensjonen.

Dette krever nok bemanning med ansatte i hele stillinger, som har tid til planlegging, medvirkning, samarbeid og utviklingsarbeid Det er viktig med gode muligheter for kompetanseutvikling, etter- og videreutdanning og yrkesgruppene våre må synliggjøres

Lokalt partsamarbeid

Høringssforslaget innebærer at kommunen må tilby gratis SFO alle dager kommunen har et SFO-tilbud, så langt det er praktisk mulig.  Fagforbundet håper denne åpningen for lokale tilpasninger gjør at partene lokalt kan sammen finne de beste løsningene for organiseringen. Fagforbundet ønsker at trepartssamarbeid blir modellen for det lokale samarbeidet. derfor mener vi at myndighetene må framsnakke partsarbeid, fordi det er når partene lokalt møtes som likeverdige parter at vi kan finne de beste løsningene.