Det handler om fagkompetanse og yrkesstolthet

Iren Mari Luther, Anne Rigmor Eliassen, Line Ernestussen, Tove Elise Madland.

Iren Mari Luther, Anne Rigmor Eliassen, Line Ernestussen, Tove Elise Madland. (Foto: Marianne Solem/Fagforbundet)

Dyktige forelesere, aktuelle tema, påfyll av kunnskap og bygging av nettverk er stikkord for hvorfor konferansene gjennomføres. Nasjonal konferanse for jordmor, barsel- og barnepleiere og nasjonal konferanse for ambulansepersonell og AMK, ble gjennomført på Storefjell Hotell 20. til 22. mars.

28.03.2023 av Marianne Solem
Sist oppdatert: 15.12.2023

Kunnskap og kompetanse

Iren Mari Luther er leder for Yrkesseksjon helse og sosial. Hun åpnet konferansene og ledet den helsepolitiske panelsamtalen

- Faget, stolthet i yrket, god kunnskap og kompetanse er uten tvil de viktigste bærebjelkene for disse to konferansene, sier Iren Mari Luther.

– Tenk å få samlet så mange mennesker med så stor kompetanse fra hele landet på en gang! Det en fin arena å bli kjent med andre yrkesutøvere fra hele landet, dele kunnskap og lære av hverandre. Og ikke minst få tips og inspirasjon til oppgavedeling og organisering av arbeidsoppgaver.

Tre dager med påfyll

-Jeg blir så lykkelig når det er så mye faglig dyktighet i diskusjoner, sier Helge Sporsheim, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial.

-Det faglige innholdet har vært veldig bra i begge konferansene.

Konferansene gjennomføres over tre dager. Første dagen er det felles program, de to neste dagene foregår som parallelle konferanser. Emilie Storli, rådgiver i Yrkesseksjon helse og sosial har vært en av dem som har jobbet mye for at konferansene kunne gjennomføres.
-Vi har fått gode tilbakemeldinger fra deltakerne på det faglige innholdet underveis av konferansene. Programmet er laget i samarbeid med faggruppen for barsel- og barnepleiere og faggruppen for prehospitale tjenester. Tips fra deltakerne fra konferansene i fjor på tema og innhold har vi sett på og forsøkt å møte så godt som mulig, sier Emilie.