Kulturkonferansen 2023 – en unik mulighet til å lære av hverandre

Fagforbundet arrangerte kulturkonferanse 9. - 10. mars 2023

Fagforbundet arrangerte kulturkonferanse 9. - 10. mars 2023 (Foto: Heidi Anderssen-Dukes)

– Det var en stor glede å endelig gjennomføre kulturkonferansen. Som kulturforbund med rundt 7 000 medlemmer spredt over ulike sektorer, var det en unik mulighet til å møte og lære av hverandre, oppsummerer Knut Remi Heimvik, styremedlem i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst.

22.03.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 30.03.2023

Fagforbundets kulturkonferanse skulle egentlig vært arrangert i 2022, men ble utsatt på grunn av koronapandemien. 9. - 10. mars fikk man endelig samlet forbundets kulturfolk i Kristansand.

Mange høydepunkter på programmet

Et av høydepunktene Heimvik trekker fram fra konferansen var foredraget til Jonas Bals, som snakket om streik i kultursektoren og andre sektorer.

– Det var en øyeåpner å lære om historiske streiker og hvordan de har påvirket kulturpolitikken. Det er viktig å huske på at kulturarbeidere også har arbeidsrettigheter og at deres bidrag til samfunnet bør verdsettes, sier han.

Anna Dordisdatter Malkenes` innlegg om betydningen av tilgang til kunst og kultur satte i gang mange refleksjoner hos flere. Hun påpekte hvordan kunst og kultur kan bidra til å forstå andres perspektiver og oppleve empati for andres liv og erfaringer.

– Hennes spørsmål om hva som skjer med de som ikke har tilgang til kunst og kultur, og hvordan det påvirker samfunnet, var tankevekkende. Vi må jobbe for å sikre at alle har lik tilgang til kunst og kultur, sier Heimvik.

Nyttige tips om formidling av sensitive tema

– Det var interessant å lære ulike teorier fra Kathrin Pabst som kan hjelpe ansatte å navigere i etiske utfordringer på en ansvarlig og respektfull måte. Hennes konkrete forslag til hvordan man kan håndtere slike utfordringer var svært nyttige, sier Heimvik.

Pabst presenterte i sitt foredrag «Kulturarbeiderens etiske og profesjonelle dilemmaer» utfordringene kulturansatte og museumsansatte står overfor når de formidler sensitive tema og enkeltpersoner gjennom utstillinger.

Kulturkonferansen var en etterlengta samling for kulturarbeidere i Fagforbundet.

– Jeg håper at vi kan fortsette å jobbe sammen for å styrke kultursektoren og sikre at alle har lik tilgang til kunst og kultur, avslutter han.

Styremedlem i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst Knut Remi Heimvik.
Styremedlem i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst Knut Remi Heimvik. (Foto: Heidi Anderssen-Dukes)