Høyere sykefravær med åpent kontorlandskap

Illustrasjon syk gutt

Illustrasjon syk gutt (Foto: Public Domain)

En ny studie viser at arbeidstakere i åpne kontorlandskap med faste plasser har høyere egenmeldt sykefravær sammenliknet med arbeidstakere med eget kontor. Det vil kanskje overraske, men kartlegginger viser at det også blir mindre ansikt til ansikt-kommunikasjon.

22.03.2023
Sist oppdatert: 23.03.2023

Det er forskere fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) som har gjennomført studien basert på SSBs levekårsundersøkelse om arbeidsmiljø.

– Våre funn bekrefter tidligere studier som har funnet at åpne kontorløsninger kan gi økt risiko for sykefravær sammenlignet med enekontor. En viktig styrke ved vår studie er at den er gjennomført i et stort representativt utvalg av den yrkesaktive befolkningen, sier stipendiat og forsker Randi Hovden Borge.

Hjemmekontoreffekten

Studien er blant de første til å undersøke sammenhengen mellom tilgang til hjemmekontor og sykefravær. Forskerne fant at arbeidstakere med mulighet til å jobbe hjemmefra hadde lavere sannsynlighet for sykefravær enn de uten denne muligheten.

Og stikk i strid med forventingene, viser det seg at det er større forskjeller mellom eget kontor og kontorlandskap blant ansatte som har muligheten til å ta hjemmekontor. For de med både eget kontor og muligheten for å jobbe hjemmefra var sannsynligheten for sykefravær spesielt lav, mens tilgang til hjemmekontor ikke hadde den samme effekten for de som jobber i kontorlandskap.

– Dette funnet overraska oss litt. Vi ville undersøke om tilgang til hjemmekontor kunne fungere som en buffer for noen av de utfordringene mange opplever i kontorlandskap. Det fant vi ikke støtte for, i hvert fall ikke når det kommer til sykefravær. De negative aspektene ved åpne løsninger bør derfor adresseres uansett, uavhengig av om ansatte kan jobbe hjemmefra eller ikke, sier stipendiat og forsker Randi Hovden Borge.

Mindre kommunikasjon

Det er store endringer i kontorhverdagen for mange. Denne utvikllinga har skutt fart under koronapandemien. De aller fleste fortsatt enekontor, men stadig flere innfører delte og åpne løsninger for å spare areal og med mål om å øke kreativitet og samhandliing. Det er ikke tilfellet.

– Mange forventer økt kreativitet og samhandling. Men studier med objektive kartlegginger viser at ansikt til ansikt-kommunikasjon mellom ansatte reduseres betydelig i åpne kontorløsninger, sier forsker Morten Birkeland Nielsen fra STAMI.

Her kan du lese hele studien.