En takk til heltene i NHO-barnehagene

Mange som har stått på og streiket for bedre pensjon de siste fire ukene!

Mange som har stått på og streiket for bedre pensjon de siste fire ukene! (Foto: Skjermdump Fagforbundet på Facebook)

De 65 som streiket i NHO-barnehagene har bidratt til å sikre en god pensjonsordning for hele den private barnehagesektoren. – Denne kampen har vært viktigere enn mange fatter. Vi hadde ikke klart det uten dere, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

17.03.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.03.2023

Natt til 17. mars ble det enighet i meklinga mellom NHO og Fagforbundet om en bedre pensjon for ansatte i barnehagene.

Mette Nord snakker til de streikende NHO-medlemmene
Mette Nord med masse skryt til de streikende NHO-medlemmene. (Foto: Fagforbundet)

– I én måned har dere stått i streik. Jeg er ufattelig stolt av jobben dere har gjort, for det har vært tøft. Dette gjennomslaget er takket være dere, som har holdt humøret oppe og imponert med en ståpå-vilje uten like. Det er dere som har sørget for at vi nå har tatt et viktig steg på veien mot en skikkelig barnehagepensjon i NHO, sier Mette Nord.

Pensjon har tidligere ikke vært tariffestet i NHO-barnehagene, og det har vært store forskjeller i hvor mye de barnehage har spart til pensjon. Nå har partene blitt enige om at den delen av offentlige tilskudd som er beregnet til pensjonsformål , skal gå til pensjon. Samtidig er alle sikret de maksimale sparesatsene.

Gjennom avtalen med NHO har Fagforbundet også sikret avtalene som de ansatte i andre private barnehager allerede har kjempet fram.

– Det er dere som er heltene i norsk arbeidsliv! Takket være dere har vi også sikret pensjonen til andre ansatte i private barnehager. Vær trygg på at arbeidet med å få på plass en trygg og livsvarig pensjon på linje med andre kommunale og private barnehager fortsetter, sier Nord.

Les mer om resultatet her

Glimt fra streiken

Forhandlingsleder Anne Green Nilsen og tillitsvalgte Kristin Adams og Tonje Braseth sammen med streikende utenfor riksmeklerens kontor rett før meklingsstart. (Foto: Renate Tårnes)

Streikende fra Vestland
Samhold og knyttede never i Fana (Foto: Fagforbundet Fana)
Streikende fra Vestland
Streikende i Fana (Foto: Fagforbundet Fana)

Streikende fra Solgry barnehage i Drøbak. Hjemmestrikka Fagforbundet-votter er med. (Foto: Fagforbundet Viken)

Streikende fra Fagforbundet Stord/Fitjar, med arbeidsuniformen på.
Streikende fra Fagforbundet Stord/Fitjar, med arbeidsuniformen på. (Foto: Fagforbundet Stord/Fitjar)

Streikesang
Imponerende kampvilje: De streikende i NHO-barnehagene har slått til med flere kreative stunts den siste måneden. Under markeringen dagen før tvungen mekling sang Teisentoppen barnehage streikesang. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Kampvilje og nordlys i skjønn forening på Stord.
Kampvilje og nordlys i skjønn forening på Stord. (Foto: Fagforbundet Stord/Fitjar)