Kjerkol på Sykehuskonferansen: – Åpenbart at vi trenger et fagarbeiderløft

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol og Fagforbundet-leder Mette Nord på Sykehuskonferansen 2023. (Foto: André Haugen / Fagforbundet)

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol besøkte Sykehuskonferansen, der psykisk helse er tema.

09.03.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.03.2023

– Dere representerer grunnplanken i vår felles helstjeneste, sa helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol under innledningen hun holdt for en fullsatt sal i Bodø, der sykehusansatte og tillitsvalgte er samlet i anledning Sykehuskonferansen 2023.

Hun påpekte at vi blir færre fagfolk per pasient i tida framover. Behovet for behandling øker, samtidig som det ikke kommer like mange fagfolk inn i helsetjenesten.

– Det er åpenbart at vi trenger et fagarbeiderløft. Og i dialog med kunnskapsministeren og forbundsleder Mette skal vi raskt komme i gang med arbeidet, sa Kjerkol.

Tema for årets konferanse er psykisk helse, et tema også helseministeren viet betydelig oppmerksomhet i sin innledning.

Opptrappingsplan på trappene

– Vårt mål er krystallklart: Pasienter med psykiske lidelser og rusavhengighet skal ha et godt offentlig helsetilbud, uavhengig av økonomi og postnummer, sa hun.

Kjerkol viste til at regjeringa derfor har prioritert 150 millioner kroner til å styrke lavterskeltilbudet på psykisk helse- og rusfeltet i kommunene, øremerka 150 millioner kroner til døgnbehandlingen og styrka sykehusene med 2,5 milliarder tidligere i år.

– Men penger er ikke nok. Vi trenger grunnleggende endringer i hvordan vi møter mennesker med psykiske helseutfordringer og rusbruklidelser.

Før sommeren skal regjeringa presentere en opptrappingsplan for psykisk helse, der noe av kjernen er økt kapasitet til alvorlig syke i spesialisthelsetjenesten, redusert pågang til kommunale tjenester, investering i forebyggende tiltak og effektive lavterskeltilbud.