Norge må endre politikk overfor Israel

Bildet viser en høy mur med piggtråd på toppen. Bak muren vaier det israelske flagget.

Israelske bosettere i Palestina. (Foto: Martine Grymyr)

Lenge har den 55 år lange folkerettsstridige okkupasjonen av Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem blitt møtt med tomme fraser, mens situasjonen for palestinerne forverres.

21.10.2022 av Uttalelse fra Fagforbundets landsmøte, 17.–21. oktober 2022
Sist oppdatert: 07.03.2023

Definisjonen på apartheid er systematisk og institusjonalisert undertrykkelse, preget av umenneskelige handlinger, hvor én folkegruppe dominerer en annen. Mange, som Amnesty International, Human Rights Watch, B’Tselem og FNs spesialrapportør i de okkuperte områdene, mener at disse kriteriene er møtt på overveldende vis. På tross av konvensjoner, FN-resolusjoner og fordømmelser fra det internasjonale samfunnet, har Israel kunnet fortsette med og ytterligere forsterke sin undertrykking av palestinerne. Sist gjennom nedstengingen av palestinske menneskerettighetsorganisasjoner og angrepene mot sivile i august i år.

Fraværet av straffereaksjoner fra Norge, er et svik mot palestinerne samtidig som det er med på å undergrave folkerettens rolle i det internasjonale rettssystemet. Støre-regjeringen og tidligere regjeringer har sagt at Norge skal bidra til en verdensorden basert på folkeretten. Da må Norge bidra med mer enn uttalelser som uttrykker bekymring.

Fagforbundet vil derfor:

· Jobbe for en internasjonal boikott av Israel.

· Bidra til at FNs uavhengige granskningskomiteen for Palestina (COL) gransker apartheid som årsak til Israels pågående folkeretts- og menneskerettighetsbrudd.

· At Norge og den norske regjeringen må ta grep for å bidra til å stoppe undertrykkelsen av det palestinske folket. Folkerettsbrudd må få konsekvenser. Norge og andre stater må forplikte seg til å iverksette tiltak i nasjonale og internasjonale fora, som holder den israelske staten ansvarlig for sine forbrytelser.

· At Norge aktivt jobber for at personer mistenkt for apartheidforbrytelser straffeforfølges, og at ofre for menneskerettighetsbrudd og forbrytelser mot menneskeheten må få full erstatning.

· Arbeide for at norske myndigheter gjennomfører FNs Sikkerhetsråds resolusjon 2334 om de folkerettsstridige bosettingene, i egen politikk, og ikke direkte eller indirekte bidrar til opprettholdelse av bosettingene gjennom investeringer eller kontrakter med selskaper involvert i folkeretts- eller menneskerettighetsbrudd.

· At norske myndigheter støtter menneskerettighetsforkjempere som blir forfulgt for sitt arbeid. Norge har i mange år vært en forkjemper for menneskerettighetsforsvarere, blant annet ved å ta en ledende rolle i FN for å fremme resolusjoner til støtte for menneskerettighetsforsvarere. Senest, i april 2022, ble en resolusjon om menneskerettighetsforkjempere i konfliktsituasjoner, fremmet av Norge, vedtatt av FNs menneskerettighetsråd.

Norge bør:

· Gå lenger enn sine uttalelser som fordømmer Israels kriminalisering og forfølgelse av fremtredende palestinske menneskerettighetsorganisasjoner.

· Oppfordre Israel umiddelbart til å trekke tilbake terrorstemplingen.