Jens blir Fagforbundets ambassadør for Sør-Sudan

Jens Christian Berg legger ut på en lang reise i mars.

Jens Christian Berg legger ut på en lang reise i mars. (Foto: Hild Dagslott)

Foreløpig kan Jens Christian Berg bare ta en titt på reisemålet på skjermen foran seg, men om kort tid er det klart for avreise til Sør-Sudan, og forberedelsene er i full gang. Det er satt av en uke i mars til reisen.

06.03.2023 av Hild Dagslott
Sist oppdatert: 06.03.2023

Solidaritetssamarbeidsavtale

20. januar ble en solidaritetssamarbeidsavtale mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp formelt undertegnet. I pressemeldingen fra Norsk Folkehjelp og Fagforbundet informeres det om dette.

"Postkoms tidligere solidaritetsavtale med Norsk Folkehjelp til organisasjoner i Sør-Sudan er videreført i den nye avtalen. Støtten er økt, og det er opprettet et eget Fagforbundets ambassadørkorps for Sør-Sudan. Korpset består av Jens Christian Berg, fra Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Nordland og Beate Karoline Eidissen, hovedavtaletillitsvalgt i Posten region Nord-Norge for Fagforbundet Post og Finans".

Det informeres videre om at Fagforbundets “Ambassadørkorps for Sør-Sudan” består av engasjerte tillitsvalgte som aktivt fremmer samarbeidsprosjektet med Norsk Folkehjelp i landsmøteperioden 2023-2025, og vedtak som fattes av Fagforbundet.

Lokalt og nasjonalt

- Ambassadørenes mål er å drive fram engasjement blant Fagforbundets tillitsvalgte og medlemmer til støtte for arbeidet, med å styrke rettighetene til kvinner og ungdom i Sør-Sudan.

Som mangeårig medlem av Fagforbundet både lokalt, på fylkesplan og nasjonalt har Jens Christian Berg nå takket ja til forespørselen om å være med i Fagforbundets ambassadørkorps for Sør-Sudan.

- Slagordet for forbundet er "samhold, omtanke og solidaritet". Dette inkluderer også å bidra til å utgjøre en forskjell utenfor Norges grenser. Solidaritetsprosjektet er viktig, og med sjølopplevde inntrykk kan vi ha muligheten til å påvirke litt, sier Berg som alltid ha rhatt stor interesse for politikk og samfunnssyn.

En blogg

- Som ambassadører er vi forpliktet til å spre info og vise engasjement. Med denne reisen får vi også en unik sjanse til å få inntrykk av et land som er i ferd med å bygge opp et nytt demokrati etter at det ble etablert som et nytt land i 2011. Sør-Sudan har fått mye hjelp underveis, men de har ikke klart å samle seg på en god måte i løpet av disse årene. Det er mye uroligheter, krig og nød i landet, sier Jens Christian Berg som til tross for at Utenriksdepartementets reiseråd, som fraråder alle reiser dit, ser fram til turen som gjennomføres 18.-25. mars.

Han har opprettet en blogg der han skal skrive om reisen. I innledningen utdyper han litt mer om bakgrunnen for at han vil bidra.

40 plussgrader i mars

"I 2013 var jeg på besøk i Tunisia, som et ledd i den norske stiftelsen Peacepainting sitt arbeid med fredsarbeid blant barn og unge. Resten av Afrika er ukjent mark for meg. Yr.no melder at temperaturen i hovedstaden Juba er rundt 40 pluss nå i februar og at det erpå det varmeste i mars.

Tross det som kanskje kan bli ubehagelig underveis, tenker jeg at dette er en unik sjanse til å besøke et land veldig annerledes fra Norge".

Bloggen har fått navnet https://jenschrbergblogg.wordpress.com.

Jens Christian Berg er også valgt som ambassadør i Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina. En reise dit er også på beddingen. Det kommer vi tilbake til.

Artikkelen er først publisert  i  Ytringen 24. februar 2022.