Streikeviljen er stor i Tønsberg

Streikende ved Træleborg barnehage i Tønsberg fikk besøk av Fagforbundets nestleder Helene Skeibrok første dagen i streik. (Foto: Lars Helgerud)

Mandag gikk 21 nye medlemmer i NHO barnehagene ut i streik for en trygg og livsvarig pensjon. 13 av de er ansatte ved Træleborg Barnehage i Tønsberg. - Vi skulle aller helst vært inne sammen med barna, men akkurat nå må ta vi ta kampen for oss selv, sier Tonje S. Braseth, plasstillitsvalgt for Velle-barnehagene som Træleborg er en del av.

28.02.2023 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 02.03.2023

">Oversikten på hvilke barnehager og berørte kommuner finner du her.

En ordning der kvinner kommer dårligere ut

Da forbundet opplyste om nytt streikeuttak sa forhandlingsleder Anne Green Nilsen at de ikke kunne gå med på NHOs forslag til pensjonsordning.

- Pensjonen NHO tilbyr tar ikke høyde for at kvinner lever lenger. De tilbyr en ordning hvor kvinner kommer dårligere ut, sa  Nilsen.

Braseth forteller om stor streikevilje blant sine medlemmer, og at de er forberedt på å streike lenge.

– Vi vil ha det samme som andre barnehager, uansett om de er kommunal eller privat, det vil si en livslang og kjønnsnøytral pensjon, sier hun tydelig.

Plasstillitsvalgt Tonje Braseth ved Træleborg barnehage har mange erfarne tillitsvalgte i ryggen. (Foto: Lars Helgerud)

Erfaren streikeleder

Braseth er en ganske fersk tillitsvalgt, men har en dreven streikeleder i ryggen.

- Jeg ble tillitsvalgt for under ett år siden, og merker at det er stort ansvar å ta med mine medlemmer ut i streik. Da er det godt at man får så mye støtte fra både fagforeninga, kompetansesenteret og andre, sier Braseth.

Leder av streikekomiteen og fagforeninga i Tønsberg, Hilde Sørdalen forteller at de er blitt godt vant med å streike for rettferdigheten til barnehageansatte og for en barnehagepensjon.

- I høst sto vi i kulda og streiket for barnehagepensjon i PBL-barnehagene, vi er klar for å gjøre det samme også for medlemmene våre i Velle-barnehagene. De har fagforeninga i ryggen helt til vi kommer i mål, sier Sørdalen.