Fullføringsreformen

Fullføringsreformen skal bidra til at ungdom og voksne blir kvalifisert

Fullføringsreformen skal bidra til at ungdom og voksne blir kvalifisert (Foto: Mostphotos)

Fullføringsreformen har en tidshorisont på ti år og arbeidet med reformen omfatter om lag 100 tiltak som både myndighetene og andre skal jobbe med. Tiltakene handler om alt fra regelverk og rettigheter til innhold, organisering og kompetanse.

28.02.2023 av Ingri.Bjornevik@fagforbundet.no
Sist oppdatert: 28.02.2023

Fullføringsreformen skal bidra til at ungdom og voksne blir kvalifisert til å møte kravene i videre utdanning og arbeidsliv, og at de kan oppdatere sin kompetanse gjennom hele livet.

Hver femte elev fullfører ikke videregående, og mange er ikke godt nok forberedt til utdanning og arbeid. Det er alvorlig fordi det begrenser ungdom og voksnes muligheter til å velge sin vei i livet.

Hva er utfordringene?

Fullføringsreformen som ble vedtatt av Stortinget i 2021, skal bidra til å løse fem gjenstridige problemer:

• Videregående opplæring er i for liten grad tilpasset elever med svake faglige forutsetninger.
  • Elevene får ikke det de trenger for å bli best mulig studieforberedt.
  • Fagopplæringen dekker ikke elevenes og arbeidslivets behov godt nok.
  • Videregående opplæring er i for liten grad tilpasset den mangfoldige elevgruppa.
  • Videregående opplæring er ikke godt nok tilpasset voksne.

Hva må vi lykkes med?

Kort fortalt kan vi si at det er særlig to ting vi må lykkes med for å skape et samfunn der alle får mulighet til å skape seg gode liv:

• Et fleksibelt opplæringsløp som tar hensyn til ungdom og voksnes ønsker, erfaringer og livssituasjon
  • En videregående opplæring som er preget av mestring, motivasjon og læring og gir relevant kompetanse til videre utdanning og arbeid

Kunnskap er makt

Derfor har lik rett til utdanning alltid vært et sentralt krav for fagbevegelsen. Fagforbundet mener hele laget rundt barna og elevene i oppvekstsektoren må styrkes, blant annet med flere fagarbeidere. I voksen alder er livslang læring ofte knyttet til arbeidslivet, med daglig arbeid som en viktig læringsarena. Voksnes læring er viktig som virkemiddel for sosial utjevning og økt trygghet.

Fagforbundet skal være pådriver i utviklingen av utdanningstilbud og kompetansetiltak, og skal arbeide for at relevant kompetanse blir brukt av arbeidsgiver og i det enkelte arbeidsfellesskap. Hver arbeidsplass skal ha en kompetanseplan utviklet i samarbeid med ansatte og tillitsvalgte. Gode rammevilkår, stipend- og låne­ordninger og dekking av utgifter til livsopphold er en viktig forutsetning for at alle kan benytte seg av aktuelle studietilbud.

• Arbeide for at utdanning på alle nivå skal være i tråd med individets, ­samfunnets og arbeidslivets behov.
  • Arbeide for å styrke arbeidsplassbaserte tilbud innen fagopplæring og fagskole.
  • Arbeide for at arbeidsgiver tilbyr, og legger økonomisk til rette for, nødvendig kompetanseheving for alle ansatte ved reformer, omorganisering og teknologiske endringer.