Bli med på fagdager for kirketjenere i Tromsø - Og hils på Marianne

Kirketjener og styremedlem i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, Marianne Brattsveen. (Foto: Privat)

11. og 12. mai er det fagdager for kirketjenere i Tromsø. Hovedtema er møte med mennesker i sorg og førstehjelp. Les mer om fagdagene og vår representant i programkomiteen og driftsstyret for kirketjener- og gravplasskolen, Marianne Brattsveen.

24.02.2023 av Bjarne Kjeldsen
Sist oppdatert: 07.03.2023

- Fortell om driftsstyret og din rolle der, Marianne

Driftsstyret for kirketjener og gravplasskolen består av representanter fra arbeidsgiver organisasjonen og arbeidstakerorganisasjonene, Delta og Fagforbundet. Driftsstyrets mandat er å planlegge og gjennomføre kurs og fagdager for ansatte på gravplass og kirke/ kirkegård. I tillegg drifter vi kirketjenerskolen og gravplasskolen. Jeg er valgt inn som en av to representanter i driftsstyre for Fagforbundet. Annet hvert år har delta og fagforbundet to representanter. Jeg jobber til daglig som kirketjener og krematør og bidrar med innputt til driftsstyret fra hverdagen i feltet.

- I år er det igjen tid for fagdag for kirketjenere, og du sitter i programkomiteen. Hva har vært tankene bak årets program og hvorfor har dere prioritert akkurat disse temaene?

Årets fagdager for kirketjener og gravplass ansatte er 11-12 mai i Tromsø. I år har vi to aktuelle temaer, «Mennesker i sorg» og førstehjelp. Temaet mennesker i sorg vinkler vi inn på hva det gjør med oss som profesjon å møte mennesker i sorg og hvordan vi kan ta vare på oss selv i forhold til det å stadig stå i andres sorg. Førstehjelpsdelen holdes av Tromsø røde kors hvor det blir fokus på praktiske øvelser.

- Hva betyr slike fagdager for yrkesgruppen?

Slike fagdager som dette er kjærkomne for vår yrkesgruppe. Mange har en ensom arbeidshverdag med få kollegaer. Det å komme på fagdager og møte andre i samme yrke, få faglig påfyll, erfaringsutveksling og nye bekjentskaper er viktig. Og ikke minst føler man seg mer verdsatt som ansatt, når arbeidsgiver prioriterer at man får delta på fagdager.

- Hva tror du blir årets høydepunkt?

Årets høydepunkt er nok Mads Gilbert sitt bidrag til vårt utvalgte tema. Og besøket i Tromsø kirke hvor den lokale kirketjeneren tar oss imot og vi får en konsert med Artisten Anne Nymo Trulsen.

Her finner du mer info om fagdagene og påmeldingslenke