Appell fra en streikende

Streikemarkering på LOs representantskapsmøte. Nesten hele gjengen med streikende fra Teisentoppen på scenen! (Foto: Arash Nejad/Nyebilder/LO)

Plasstillitsvalgt på Teisentoppen barnehage i Oslo, Kristin Adams holdte appell da LOs representanskap hadde streikemarkering denne uka. - Dette er kanskje en liten streik, men den er viktig for å beholde en trygg og livslang pensjon i alle barnehager i hele landet, sa hun. Se hele appellen!

22.02.2023 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 23.02.2023

Det foregår tre streiker i LO for øyeblikket. Fagforbundets streik for en trygg og rettferdig pensjon også i NHO-barnehagene og Fellesforbundets streiker for tariffavtale ved restauranten Olivia i Hegdehaugsveien og lagerbedriften 360 Logistics på Haraldrud. Streikende fra alle tre områdene ble tatt opp på scenen under LOs representanskapsmøte for å ta imot støtte fra resten av familien.

- Dere kjemper for viktige, grunnleggende prinsipper i norsk arbeidsliv: Tariffavtale for et regulert og godt samarbeid på arbeidsplassen og retten til en trygg økonomi også etter endt arbeidsliv, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Kreve like god ordning som i alle andre barnehager

Det var streikende fra Teisentoppen barnehage som deltok under markeringa. Plasstillitsvalgt Kristin Adams snakket om at de ønsker seg en kortvarig streik, men at de ikke kan godta en dårligere ordning enn resten av sektoren.

- Barnehagen er en grunnleggende del av samfunnet og vi som jobber der  tar bokstavelig talt vare på framtida. For å kunne gjøre det trenger vi dyktige folk, de folka som står i streik nå, sa Adams fra LOs talerstol.