88 organisasjoner ønsker Barcelonas suspensjon av institusjonelle forbindelser med Israel velkommen

Sivilsamfunnsorganisasjoner berømmer Barcelonas byråd for å ta konkret avstand fra Israels apartheidregime (Foto: Campaign photo)

Undertegnede 88 palestinske, regionale og internasjonale sivilsamfunnsorganisasjoner ønsker velkommen den historiske kunngjøringen fra byrådet i Barcelona om å suspendere alle institusjonelle forbindelser med apartheid-Israel. 8. februar 2023 sendte borgermesteren i Barcelona, ​​Ada Colau, et brev til statsminister Benjamin Netanyahu, der hun offisielt kunngjorde at Barcelonas bystyre vil kutte båndene med Israel og dets institusjoner, inkludert vennskapsavtalen med Tel Aviv bystyre, "inntil israelske myndigheter setter en stopper for systemet med brudd på palestinske menneskerettigheter».

21.02.2023
Sist oppdatert: 21.02.2023

Vi gratulerer borgermesteren i Barcelona, ​​Ada Colau, for å ha tatt dette modige, prinsipielle og historiske skrittet i solidaritet med det palestinske folket, og deres rett til selvbestemmelse. Avgjørelsen vitner om Barcelonas byråd står  urokkelige på  rettferdigheten side,  og  sender et kraftig budskap om at Israels bosetterkolonialistisk  apartheidregime og  menneskerettighetsbrudd, ikke vil bli tolerert. I brevet skriver  borgermesteren: "det ville være en grov feil å praktisere en politikk preget av dobbeltmoral og lukke øynene for  brudd som i flere tiår har blitt  dokumentert av internasjonale organisasjoner".  Byrådet i Barcelona går foran som et godt eksempel ved å respektere folkeretten, og bryte taushet  i møte med det stadig voksende illegale apartheidregimet som det palestinske folket er underlagt, og sørger for at Israel  holdes ansvarlig. Etter kunngjøringen har borgermesteren i Barcelona vært utsatt  for kritikk, inkludert grunnløse anklager om antisemittisme, som føyer seg inn i rekken av pågående og systematiske angrep mot enhver som står opp for rettighetene til det palestinske folket. Disse angrepene bør og vil ikke stanse kampen for frigjøring og rettferdighet for det palestinske folket og alle undertrykte folk over hele verden.

Vi setter pris på innbyggerne i Barcelona så vel som grasrotbevegelser og koalisjoner som har organisert, mobilisert og tatt til orde for palestinske rettigheter. Denne historiske handlingen er et resultat av den  utrettelige innsatsen og engasjementet fra mer enn 100 organisasjoner, som lanserte en underskriftskampanje under slagordet "Barcelona sier NEI til Apartheid, Barcelona sier JA til menneskerettigheter".   Vi  gjentar i tillegg  vår honnør  til det katalanske parlamentet for deres  banebrytende  resolusjon i juni 2022 hvor parlamentet anerkjente at det juridiske regimet i Palestina er et  apartheidregime.

Det må tas konkret skritt for å ansvarliggjøre Israel for pågående systematiske og institusjonaliserte menneskerettighetsbrudd mot  det palestinske folket og bruddene som ligger implisitt i israelsk nye regjeringsplattform.  Vi  oppfordrer andre byer rundt om i verden til å følge etter i Barcelonas fotspor og bidra til å få en slutt på israelsk apartheid.

Å avvikle Israels koloni- og apartheidregime krever at det internasjonale samfunnet tar lignende skritt og ytterligere handlinger i samsvar med forpliktelsene i folkeretten til å ikke bidra til apartheidregimets opprettholdelse, men samarbeide for å få slutt på denne forbrytelsen mot menneskeheten. Det innebærer bruk av diplomatiske sanksjoner og våpenembargo mot apartheid-Israel, stopp av handel med Israels folkerettsstridige bosettinger og slutt på prosjekter og avtaler som opprettholder den ulovlige situasjonen, inkludert EU-Israel-assosiasjonsavtalen, EU-Israel Association Council, internasjonale avtaler for gassrør gjennom Gaza-kysten,

De undertegnede er:

1. Adalah Justice Project
  2. Addameer Prisoner Support and Human Rights Association
  3. Agir Ensemble Pour Les Droits De L’Homme
  4. Al-Dameer Association For Human Rights
  5. Al-Haq, Law in the Service of Man
  6. Arab Cause Solidarity Committee (CSCA)
  7. Arab Organization for Human Rights (AOHR)
  8. Arab Resource & Organizing Center (AROC)
  9. Asociacion Paz con Dignidad
  10. Association Belgo-Palestinienne