Krever økt kjøpekraft

TØFFE KRAV: LO vil sikre lønnstakernes andel av verdiskapningen og økt kjøpekraft under årets lønnsoppgjør. Her er Fagforbundets leder, Mette Nord sammen med LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Fellesforbundet-leder Jørn Eggum. (Foto: Arash Nejad/Nyebilder/LO)

LO krever at arbeidstakerne skal få sin del av kaka, etter flere år med lønnsnedgang. – Det er viktig at hele laget får ei god og rettferdig lønnsutvikling over tid, sier Mette Nord, leder av Fagforbundet.

21.02.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.03.2023

LOs hovedkrav til lønnsoppgjøret 2023 ble vedtatt under LOs representantskap 21. februar.

Vi har lagt bak oss et ekstraordinært år, der prisene steg med 5,8 prosent. Det har gitt de aller fleste arbeidstakere en reallønnsnedgang. Det krever LO slutt på med årets lønnsoppgjør.

– Hovedkravet for lønn er å sikre lønnstakernes andel av verdiskapingen og økt kjøpekraft, heter det i uttalelsen som LOs representantskap vedtok tirsdag.

– Gjennom krisene de siste åra har vi sett at samfunnet er helt avhengig av hele laget av arbeidstakere. Derfor er det viktig at hele laget får ei god og rettferdig lønnsutvikling over tid, sier Mette Nord.

Vil løfte lavtlønte og kommuneansatte

Prisene i Norge er anslått å øke med 4,8 prosent i år. Samtidig er prisene hos handelspartnerne våre ventet å ligge på 5,4 prosent. Det gir rom for et reelt lønnsløft som gir folk mer å rutte med.

– Mange av våre grupper har hatt reallønnsnedgang i flere år. Alle merker de økte prisene og økte renter, men det er de lavtlønte som bærer den tyngste børa som følger av økte priser og negativ reallønnsutvikling. Derfor mener vi at vi må løfte dem med lavere inntekter, slik at forskjellene i samfunnet ikke øker, sier Nord.

Talla fra det tekniske beregningsutvalget (TBU) kom tidligere i uka, og viste at ledere i privat næringsliv fikk den aller største lønnsveksten i fjor. Ingen andre grupper var i nærheten.

– Det har vært ledernes fest, og hvis de har tenkt å feste mer, så får de invitere med flere. Vi ser at spesielt ansatte i kommunene har hatt ei dårligere lønnsutvikling enn andre grupper. Derfor må kommuneansatte få et ekstra løft i årets oppgjør, sier Nord.

Les hele uttalelsen fra LOs representantskap her