Kompetanse- og oppgave kartlegging av medlemmer i skolen

Fagforbundet har engasjert NIFU til å gjøre en kompetanse- og oppgavekartlegging av våre medlemmer i skolen, som har elevrettet arbeidsoppgaver. Dette for å få et bedre kunnskapsgrunnlag om våre medlemmer yrkeshverdag i skolen.

17.02.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 17.02.2023

Fagforbundet ønsker å få mer kunnskap om de ulike yrkesgruppene i skolen, om deres oppgaver og ansvar, og om de opplever at arbeidsgiver legger til rette for at de skal ha den kompetanse som trengs for at de skal kunne utøve sine oppgaver.

Skolen som arbeidsplass

Skolen har et bredt samfunnsmandat. Skolen skal sikre at den enkelte elev tilegner seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanser. Bidra til at elevene utviklet holdninger og verdier for å delta i arbeids- og samfunnslivet. Opplæringen skal fremme demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte og motarbeide diskriminering. Mandatet forplikter alle ansatte i skolen.

Laget rundt eleven

I dag er det mange ulike yrkesgrupper som er ansatt i skolen, de blir ofte nevnt som laget rundt eleven. I Stortingsmelding nr 6 (2029-2020)  Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO , ønsker myndighetene å legge til rette for at kompetansen kommer tett på barna og elevene.  De ønsker å styrke det tverrfaglige samarbeidet og setter i gang et varig kompetanseløft på det spesialpedagogiske feltet for ansatte i skolen.

Et av tiltakene i Stortingsmeldingen var å kartlegge situasjonen for andre yrkesgrupper i barnehage, skole og SFO og vurdere hvilket ansvar og hvilke oppgaver ulike profesjoner bør ivareta, samt foreslå tiltak for å styrke de ulike yrkesgruppenes situasjon i barnehage, skole og SFO.

På bakgrunn av dette tiltaket brukte NIFU høsten 2021 undersøkelsen Spørsmål til Skole-Norge for å kartlegge de ansatte som ikke er utdannet som lærer. Eksempler på slike profesjoner er spesialpedagoger, barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og barne- og ungdomsarbeidere. Spørsmålene i denne undersøkelsen gikk til skolelederne om hvordan kompetansen til de ulike yrkes utnyttes, og hvordan deres kompetanse anvendes i skolen.

Skoleledere ønsker flere yrkesgrupper i skolen

Resultatet av denne undersøkelsen viser at barne- og ungdomsarbeidere er den oppvekstrelaterte profesjonene klart flest skoleledere oppgir å ha blant sine ansatte. Dernest følger spesialpedagoger, vernepleiere og sosionomer i synkende rekkefølge. Skoleledere ansetter i hovedsak andre oppvekstrelaterte profesjoner enn lærere fordi de ønsker slike profesjoner blant sine ansatte.

Barne- og ungdomsarbeider er den profesjonen flest skoleledere mener har en særlig nyttig kompetanse i skolen, og de fleste skoleledere er enige i at andre oppvekstrelaterte profesjoner bidrar til at elever med behov for særskilt tilrettelegging får et bedre tilbud, og at de bidrar til et bedre skoletilbud til alle elever på skolen.

Rapporten kan leses her

Bli med på medlemsundersøkelsen

Fagforbundet trenger din tilbakemeldinger for å vite om du er enige med svarene fra skolelederne om hvordan du får bruke din kompetanse, og om du  opplever at den står i samsvar med de oppgavene som du skal løses. Vi lurer også på om du får tilbud om etter- og videreutdanning.

Fagforbundet ønsker å få et bedre bilde av hvordan yrkeshverdagen er for våre medlemmer som jobber i skolen. Derfor oppfordrer vi alle våre medlemmer som mottar spørreskjemaet om å svare på denne undersøkelsen.