Streikestart i Teisentoppen

På streikens første dag: Mette Nord med Caroline Braserudhaget og Kristin Adams (tillitsvalgt) fra Teisentoppen barnehage. (Foto: Madeleine Schultz)

Det var en spent gjeng fra Teisentoppen barnehage som møtte opp i lokalene til Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo, torsdag morgen etter at streiken i det minste tariffområdet i den private barnehagesektoren var et faktum.

16.02.2023 av Madeleine Schultz
Sist oppdatert: 17.02.2023

I døra ble de 22 medlemmene møtt av blant annet Berit Tevik, leder av Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo, som går inn i sin andre runde med streik på bare noen få måneder.  I høst sto pensjonsslaget i PBL-barnehagene, hvor Fagforbundet fikk gjennomslag.

Inne på møterommet gikk småpraten lavmælt rundt bordet, før hele gruppa putselig brøyt ut i spontan applaus da plasstillitsvalgt og pedagogisk leder Kristin Helene Adams kom inn i rommet. Etter en lang meklingsnatt er Adams sliten, men ved godt mot.

Kristin Helene Adams (t.v) er pedagogisk leder og plasstillitsvalgt i Teisentoppen barnehage. Til høyre veteran fra PBL-streiken og leder av Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo, Berit Tevik (Foto: Madeleine Schultz)

Adams har vært i streik før, i 2021, men da under en annen avtale hos NHO. Dette er imidlertid første gangen hun har vært med i mekling:

- Det var veldig spennende. Mye venting, og mye tenking. Litt annerledes enn min vanlige arbeidsdag kan man jo si, man bruker energi på en helt annen måte.

Klar for pensjonskamp

Helst skulle hun ønske at partene hadde kommet til enighet, men hun er klar på at hun skal gjøre det hun må for medlemmenes rett til en anstendig pensjon.

- Det er leit at vi må være borte fra barna, men det er også en veldig viktig sak dette her.

Det er også leder i Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo, Berit Tevik, klar på:

- De streiker for å få de samme vilkårene som stort sett alle andre private barnehager i Norge har. Denne gruppa er det siste tariffområdet innenfor privat barnehagedrift som ikke har det på plass. Og det er viktig å ikke ha det særavtaler, men i tariffavtalen, sånn at vi har forhandlingsrett og streikerett på inngåtte avtaler, understreker hun.

Peptalk fra Mette Nord

Etterhvert dukket også forbundsleder Mette Nord opp, som kom for å motivere de streikende. I sin peptalk til de streikende medlemmene var forbundslederen tydelig på hva slaget står om:

- Om vi skulle gått med på NHOs krav så ville både PBL og andre private barnehager ha meldt seg inn i NHO for å shoppe en dårligere pensjonsavtale. Det kan ikke vi være med på! For dette er en så utrolig viktig sak, det at dere skal få en forutsigbar pensjon å leve av når dere går av etter endt yrkesliv.

Peptalk første dag i barnehagestreiken Teisentoppen barnehage
Peptalk første dag i barnehagestreiken Teisentoppen barnehage (Foto: Medeleine Schultz)