Prioriterer kommunalt ansatte i lønnsoppgjøret

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Fagforbundets leder, Mette Nord.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Fagforbundets leder, Mette Nord. (Foto: Knut Brobakken / Fagforbundet)

Ansatte i kommunene har de siste åra hatt ei dårligere lønnsutvikling enn andre grupper. Derfor må kommuneansatte få et ekstra løft i årets oppgjør. Fagforbundet har LO-leder Peggy Hessen Følsvik med seg på at kommunene må få et løft som er større enn det som gis i privat sektor i årets lønnsoppgjør.

10.02.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.02.2023

Privat sektor har tatt ut mer enn det som er forventet og da blir kommuneansatte hengende etter.

– Den lønnsrammen som LO og NHO forhandler seg imellom blir førende for oppgjørene i offentlig sektor, men når det da viser seg at arbeidsgiverne i privat sektor gir enda mer i lønnstillegg til store grupper enn rammen, så øker forskjellen mellom offentlig og privat sektor, sier Mette Nord til VG.

Tydelig støtte fra LO til kommunalt ansatte

Fagforbundet får tydelig støtte fra LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

I koronaåret 2020 fikk frontfaget  2,2 prosent, mens kommunene landet på 1,7 prosent. For 2021 var tallene for frontfaget 3,1 prosent, mens  kommunene fikk 2,6 prosent.

– Vi må se på de endelige tallene fra det tekniske beregningsutvalget for å konkludere, men mye tyder på at det har vært tre år på rad hvor de ansatte i kommunal sektor har blitt hengende etter i lønnsvekst. Det er en utvikling som ikke kan fortsette, sier LO-lederen til VG.

Tallene for 2022 er ennå ikke klare - den nøyaktige fasiten for fjoråret kommer når Teknisk beregningsutvalg (TBU) legger fram sin rapport 17. februar.

Les mer i VG : LO-Peggy vil gi mer til kommuneansatte

Peggy Hessen Følsvik
Peggy Hessen Følsvik (Foto: Faksimile VG 090223)