Fare for ny streik i private barnehager

Blant kampfeller: Anne Green Nilsen på vei til forrige mekling i barnehagesektoren, da det var streik i PBL-barnehager. (Foto: Ingvild Hunsrød)

Det er stor fare for streik i en gruppe barnehager som er medlemmer i NHO. Oppgjøret skal til mekling onsdag 15. februar. Lykkes ikke meklingen, blir det streik. Grunnlaget for konflikt er også denne gangen pensjon.

09.02.2023 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 14.02.2023

– Enda en gang er det pensjon vi skal kjempe om og enda en gang står det om den gode pensjonsordningen de ansatte i de private barnehagene i Norge har. Gir vi etter her og godtar en billigere og dårligere ordning, åpner vi samtidig for såkalt tariffhopping i stor stil, forteller Anne Green Nilsen, forhandlingsleder i dette oppgjøret og medlem i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Tariffhopping betyr at arbeidsgiver bytter tilknytning til en annen arbeidsgiverorganisasjon for å spare penger på billigere og dårligere ordninger for sine ansatte.

–  Vi vil unngå at barnehager går fra de gode avtalene de har og til en billigere ordning i NHO. Det kan undergrave pensjonsordningen i hele barnehagesektoren, forteller Anne Green Nilsen som er forhandlingsleder i dette oppgjøret og medlem i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Krever like god pensjon i barnehagene

Dette er det siste av fjorårets lønnsoppgjør og også det siste av i alt fire oppgjør for de barnehageansatte. Fra før av har PBL, Norlandiabarnehagene og FUS kommet fram til avtaler om ordningen som mange kaller "barnehagepensjon". I PBL-området måtte det en streik til for å få gjennom kravet om anstendig pensjon for de ansatte.

– Barnehagepensjon er en ordning som gir lik pensjon til kvinner og menn og som varer fra man tar ut pensjon og livet ut, sier Green Nilsen.

Barnehagepensjon har også mange likhetstrekk med ny offentlig tjenestepensjon, som er ordningen for de ansatte i de kommunale barnehagene.

Beste ordningen man kan ha

Barnehagepensjon har de høyeste satsene for pensjonssparing som det er mulig å avtale med dagens lovverk. Det er i øyeblikket noen mindre ulikheter mellom de tre avtalene som allerede er inngått, men i løpet av et par år vil de være like.

Tar kampen om vi må

– Nå står kampen om den minste tariffavtalen i barnehagesektoren. Vi forventer egentlig at motparten i NHO innser at de er nødt til å likebehandle sin ansatte med resten av de som jobber i barnehagesektoren i Norge. Vi i Fagforbundet ønsker ingen streik. Vi vil løse dette hos riksmekleren til uka. Men, vi viker ikke unna. Vi har vist igjen og igjen at vi tar en konflikt hvis vi er nødt til det. Slik er det denne gangen også, sier Anne Green Nilsen i Fagforbundet.