Gir 250 000 til jordskjelvrammede i Syria

Krise på krise: Behovet for hjelp er akutt i de jordskjelvrammede områdene i Syria. (Foto: Bahara / Norsk Folkehjelp)

Fagforbundet har bevilget 250 000 kroner til Norsk Folkehjelps arbeid i de jordskjelvrammede områdene i Syria.

09.02.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.02.2023

Norsk Folkehjelp har jobbet i Nordvest-Syria siden 2012. De er i gang med nødhjelpsarbeidet og trenger nå ekstra støtte til å nå fram til de som trenger det mest.

Overlatt til seg selv

Syria er preget av over ti år med borgerkrig. Internasjonale organisasjoner har ikke tilgang til området, lokalbefolkningen og deres organisasjoner er i stor grad overlatt til seg selv. De leter etter savnede i sammenrast betong med bare hendene, og med eget liv som innsats. I de jordskjelvrammede områdene er det mange mennesker som har flyktet fra andre steder i Syria på grunn av krigen. Flyktningene bor både i leire og er spredt i boligområder med dårlig tilgang til beskyttelse og primære behov fra før.

- En kritisk situasjon er blitt en menneskelig katastrofe. Syria var allerede i en nødsituasjon, - nå er det ytterligere behov for ressurser, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

Trenger akutt hjelp

Jordskjelvkatastrofen i Tyrkia og Syria har drept tusenvis av mennesker og dødstallene stiger fort. Mange flere står uten hjem, mat eller klær i vinterkulda. Norsk Folkehjelps partnere er til stede i Syria og hjelper der behovene er størst. Mennesker i hele det rammede området har akutt behov for husly, mat, vann, varme klær og medisiner. Det er også en kuldebølge i området med snø og minusgrader som vil ta enda flere liv hvis hjelpen ikke kommer med en gang.

- Folk som er reddet ut av sammenraste bygninger men har mistet alt, risikerer å fryse i hjel om de ikke får tilgang på husly, mat og varme, sier Mette Nord og oppfordrer alle som har mulighet til å gi penger til organisasjonene som er til stede i de jordskjelvrammede områdene.