Norsk fagbevegelsen bør være en del av antiapartheid-bevegelsen

Francesca Albanese, FNs spesialrapportør for palestinske menneskerettighet i de okkuperte palestinske områdene (Foto: Ingunn Eriksen)

Francesca Albanese, FNs spesialrapportør for menneskerettssituasjonen på okkuperte palestinske områder, er i disse dager på Norgesbesøk. LO, Fagforbundet, Fellesforbundet og Handel og Kontor har hatt møte med Albanese for å drøfte hvilken rolle fagbevegelsen kan spille for å øke presset på Israel til å endre sin politikk overfor palestinerne.

08.02.2023 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.02.2023

Albanese la fram sin  første rapport i september 2022, og kom med en rekke anbefaling til Israel, FN og tredjestater for å innfri palestinernes rett til selvbestemmelse. I møtet med LO-forbundene, fremhevet Albanese at kampen mot apartheid er et viktig og for tiden det mest effektive skritt i veien mot det endelige målet om full råderett og selvstyre.

LO-kongressen 2022 tok til orde for å ta lærdom fra sanksjonene mot apartheidstaten Sør-Afrika på 80- og 90-tallet, hvor en kombinasjon av målrettede sanksjoner og internt press fra sterke organisasjoner og fagbevegelsen spesielt, var relativt suksessfulle. LO mener at det er viktig at Norge aktivt jobber for at personer mistenkt for apartheidforbrytelser granskes og straffeforfølges. LO krever at den norske regjeringen fremmer krav om FN-granskning av Israels apartheidforbrytelser slik at staten Israel holdes ansvarlig.

Francesca Albanese oppfordret LO til å ta initiativ til en internasjonal anti-apartheid bevegelse innenfor fagbevegelsen, og viste til at LO er en mektig aktør både nasjonalt og internasjonalt.

Forsvar folkeretten er vertskap for Albanese under hennes Norgesbesøk og arrangerer konferansen En palestinsk stat - 75 år med brutte løfter. Retten til selvbestemmelse