Høring - forslag til ny bestemmelse om krav til styrer i forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager

barnehage

barnehage (Foto: Sandnes 1970 / mostphotos)

Fagforbundet har svar på høringen fra Utdanningsdirektoratet om forslag til ny bestemmelse om krav til styrer i forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager. Formålet er å gjøre regelen om krav til styrer (daglig leder) og styrers tilstedeværelse i barnehagen i barnehagen tydeligere.

08.02.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 29.02.2024

Fagforbundet er enig i at hovedregelen er at hver barnehage skal ha en tilstedelig styrer. Vi mener styrer eller stedfortreder skal ha daglig kontakt med alle sine ansatte som er i barnehagen. Dette vil kreve at styrer er fysisk tilstedeværelse i barnehagen.

Definisjon av begrepet «barnehage» hjemles i barnehageloven § 7a første ledd, om at hver privat barnehage skal være selvstendige rettssubjekt.

Krav om at barnehagen er et selvstendig rettssubjekt

Barnehageloven har kravet til eget organisasjonsnummer/ virksomhetsnummer ved rapportering i BASIL og barnehagens godkjenning er avgjørende for hvilken enhet loven og forskriften benevner som «barnehagen». I tillegg gjelder kravet i barnehageloven § 7a første ledd, om at vær private barnehage skal være selvstendig rettssubjekt. At flere barnehager samarbeider om styrerressurs, skal ikke kunne påvirke dette. Når det gjelder unntak fra hovedregelen mener vi denne må stilfeller der det kan være behov for at flere barnehager samler sine styrerressurser, for eksempel i lederteam. Forutsetninger for samordning av styrerressursen er beskrevet i Ot.prp. nr. 72 (2004-2005).

Større barnehager har behov for ekstra styrerressurs

Fagforbundet mener det må hjemles i barnehageloven om hvor stor en barnehage skal være før det skal settes inn ekstra styrerressurs. Da barnehagene økes i størrelse, noe som bør gi økt styrerressurs for barnehagen.

Definisjonen til hva en styrerressurs er bør være bredere enn pedagogiskressurs. Da mange oppgaver i barnehagen er administrative oppgaver som kan utøves av andre yrkesgrupper enn pedagoger. Fagforbundet vil minne myndighetene om at det finnes fagarbeidere som kan utøve administrative oppgaver. Tenker på skolesekretæren, og vi ser for oss at større barnehager kan ha en egen barnehagesekretær.

Barnehagen skal være en lærende organisasjon

Rammeplanen sier styrer har det daglige ansvaret i barnehagen, og skal sørge for at personalet får brukt sin kompetanse. Styrer skal sørge for at personalet utvikler en felles forståelse av barnehagens oppdrag, og at det pedagogiske arbeidet er i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Styrerne i barnehagene spiller derfor en nøkkelrolle når det gjelder å sørge for at barnehagen er et lærende faglig fellesskap der de ansatte er motiverte og får utvikle sin kunnskap og kompetanse. Forskning viser også at god ledelse er viktig for at barnehagen skal utvikle et stimulerende omsorgs- og læringsmiljø som støtter barns trivsel og utvikling.

Fagforbundet krever derfor at det er en tilstedeværende styrer, som har det daglige ansvaret og personalansvaret.

Fagforbundet mener den som har det daglige ansvaret i barnehagen skal være til stede i barnehagen. Fagforbundet ønsker derfor ikke en ordning hvor barnehageeier kan velge å samle sine styrerressurser i styrerteam, selv om forutsetningen er det ikke skal fører til reduksjon i styrerressursen for den enkelte barnehage. Da vi mener styrer, er daglig leder og har personansvaret og skal følge opp den enkelte ansatte. Arbeidsmiljøloven definerer hva en arbeidsgiver er «Med arbeidsgiver menes i denne lov enhver som har ansatt arbeidstaker for å utføre arbeid i sin tjeneste. Det som i denne lov er bestemt om arbeidsgiver, skal gjelde tilsvarende for den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten.»

Fagforbundet mener de ansatte har krav på å vite hvem som er deres arbeidsgiver, og har personalansvaret for de, Dette ansvaret bør ikke fordeles mellom flere, derfor må den som skal har arbeidsgiveransvaret være til stede i barnehagen sammen med de ansatte vedkommende skal lede.

Du kan lese høringen her