Sammen i kampen for brannfolk med kreft

Fra venstre: Lill-Marit Overvik, Anne-Gry Rønning-Aaby og Ingunn Reistad Jacobsen fra Fagforbundet møtte Torkjell Helle og Tommy Kristoffersen (på skjerm) fra Brannmenn mot kreft og Marius Lindberg, John Stigum og Ingvild Berg fra Kreftforeningen. (Foto: André Haugen)

Fagforbundet har kjempa i årevis for at brannfolk skal få kreft godkjent som yrkesskade. Sammen med Kreftforeningen og Brannmenn mot kreft diskuteres det hvordan man kan jobbe sammen mot det felles målet.

02.02.2023 av André Haugen
Sist oppdatert: 03.02.2023

Samarbeidet oppsto først da Fagforbundet tok den mye omtalte saken til Henry Sørensen til Høyesterett, og Kreftforeningen og Brannmenn mot kreft ble gitt tillatelse til å opptre som partshjelpere. Desseverre fikk ikke Sørensen godkjent prostatakreft som yrkessykdom.

Da Fagforbundet, Kreftforeningen og Brannmenn mot kreft møttes, diskuterte de læringspunkter fra høyesterettssaken og hvordan de kan ta kampen videre for brannfolk med både prostatakreft og andre kreftformer.

Vil endre lovverket

Alle er enige om at kravene til bevis er for strenge, og at det må jobbes videre med å få endra yrkesskadebestemmelsene i lovverket. I dag må brannfolk dokumentere hvilke stoffer de er eksponert for og sannsyliggjøre at det er disse som er årsaken til sykdommen, noe som er krevende. I flere andre land blir brannkonstabler trodd til det motsatte er bevist.

– Vi har et klart mål om at brannfolk skal ha en trygg arbeidsplass, og at sikkerhetsnettet rundt dem som er syke fungerer, sa Ingunn Reistad Jacobsen, leder i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet.

Forskning kan gi håp

Det var advokat Anne-Gry Rønning-Aaby som førte saken til Henry Sørensen og Fagforbundet. Til tross for at dommen ikke endte slik man skulle ønske, trakk hun fram at det også var lyspunkt.

Høyesterett understreket at det ikke kreves en klar og ubestridt sammenheng mellom en pårvirkning og sykdomskravet. Den enkelte må imidlertid føre bevis for at det ut fra anerkjent medisinsk kunnskap er en sannsynlig sammenheng.

Selv om prostatakreft ikke ble godkjent ut fra dagens forskning og kunnskap, ga Høyseterett en tydelig henvisning til forskning. Dommen la stor vekt på at det per i dag ikke foreligger forskning som i tilstrekkelig grad knytter prostatakreft til yrke som brannkonstabel, men at dette kan endres.

Det kan gi et håp om at forskning i framtida kan styrke kravet til brannfolk som har fått kreft på jobb.

– Siste ord er ikke sagt

At høyesterettssaken har gitt en tydelig føring, så man klart i en kjennelse i Trygderetten tidligere denne uka, der brannkonstabel Tore Vassbotn og Fagforbundet vant fram med krav om å få godkjent blærekreft som yrkesskade.

Trygderetten viste til Høyesteretts avklaring av lovens vilkår, og la avgjørende vekt på klassifiseringen til Verdens helseorganisasjons internasjonale kreftforsningsorgan (IARC), hvor det anses å være tilstrekkelig bevis for at blærekreft er forårsaket av yrket.

Etter dommen i Høyesterett har NAV reist spørsmål om saker knyttet til kreft for brannfolk skal trekkes. Med det klare signalet fra Høyesterett om forskning i utvikling, er dette uaktuelt, ifølge Anne-Gry Rønning-Aaby.

– Vi har tro på at vi får gjennomslag for flere krefttyper, og dette gjelder også prostatakreft.

– Siste ord er ikke sagt, sier forbundsadvokaten.