Brudd i forhandlingene med NHO-barnehagene

Forhandlingsleder Anne Green Nilsen på vei inn til riksmekler under fjorårets streik i PBL-barnehagene. (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Torsdag kveld ble det brudd i tariffoppgjøret 2022 mellom Fagforbundet og NHO etter flere uker med forhandlinger om ny barnehageoverenskomst for de ansatte i NHO-barnehagene. Oppgjøret havner nå på riksmeklerens bord.

27.01.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 27.01.2023

– Dette er den siste overenskomsten i barnehagebransjen i tariffoppgjøret 2022, og målet vårt er å få til en pensjonsordning på linje med resten av barnehagene, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

Barnehageoverenskomsten (avtale 590) er en ganske fersk tariffavtale som ble skrevet under høsten 2021. I tillegg til tjenestepensjon har det blitt forhandlet om økonomiske krav på linje med andre tariffområder i barnehagesektoren.

– Det var ikke mulig å komme fram til en løsning med NHO i forhandlingene, derfor går vi nå til riksmekler. Dermed er det fare for streik, sier Green Nilsen.