Fagforbundet ønsker nytt fagbrev i IT-sikkerhet

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto (Foto: Werner Juvik / Fagforbundet)

Etter innspill fra Fagforbundet, har Utdanningsdirektoratet ytret ønske å om å utrede etableringen av et nytt fagbrev i IT-sikkerhet. Det er et generelt underskudd på IT-kompetanse i arbeidslivet og manglende IT-sikkerhet er en betydelig samfunnsutfordring. Lærlingeordningen kan sikre offentlig sektor kompetanse på dette området dersom et nytt fagbrev blir realisert.

26.01.2023 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 26.01.2023

Utdanningsdirektoratet ønsker å utrede muligheten for å innføre et fagbrev for IT-sikkerhet. Bakgrunnen for dette initiativet er blant annet Fagforbundets innspill i faglig råd tidligere. Før jul godkjente yrkesseksjonsstyret formelt initiativet om å etablere et slikt fagbrev.

Dagens utdanningsprogram består av to IT-fagbrev, ett for utvikling og ett for drift. Faggruppe IKT har tidligere signalisert at de ønsker et fagbrev på IT-sikkerhet, noe som nå ser ut til å avstedkomme en prosess hos myndighetene.

I møte 8. februar i faglig råd for IT og mediaproduksjon vil Utdanningsdirektoratet (Udir) informere mer om arbeidet med å etablere faget. Målet med systemreformene i Udir de siste årene har vært å få smidigere endringer i utdanningstilbudet. Nå får vi se hvor effektivt det nye systemet fungere med hensyn til å etabler et nytt fagbrev.

Videre informasjon om nytt fagbrev for IT-sikkerhet kommer fortløpende!