Årets elevundersøkelse

Høy trivsel og godt læringsmiljø

Høy trivsel og godt læringsmiljø (Foto: Mostphotos)

Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse der elever fra 5. trinn til vg3 får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen. Om lag 460 000 elever svarte på årets undersøkelse, som er rekordhøyt antall.

23.01.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 06.02.2023

Årets funn viser at over 8 av 10 trives på skolen, men andelen elever som opplever mobbing øker på alle trinn, sammenlignet med 2021. Derfor må arbeidet med å motvirke mobbing stå øverst på dagsorden for alle som jobber i og med skole.

Hovedfunnene i elevundersøkelsen

Alle barn og unge har rett til et trygt og godt skolemiljø. Det er i Norge lovfestet at skolene skal ha nulltoleranse mot mobbing. Mange skoler jobber godt for å forebygge, oppdage og stoppe mobbing. Noen av hovedfunnene er:

• De fleste elever svarer at de har et godt læringsmiljø med høy trivsel, støtte fra lærerne, faglig utfordring og mestring.
  • Mer enn 8 av 10 elever trives godt eller svært godt på skolen. På 7. trinn ser vi en svak nedgang de siste tre årene.
  • Andelen elever som opplever mobbing øker på alle trinn sammenlignet med i fjor. Økningen på 10. trinn og vg1 skjer etter flere år med avtagende mobbing, mens andelen som opplever mobbing på 7. trinn har økt siden 2018.
  • Mobbing er mest utbredt blant de yngste elevene. På 7. trinn svarer 10 prosent at de har vært utsatt for mobbing, mens på vg1 er andelen 4 prosent.
  • Færre elever på 7. og 10. trinn er motiverte for å lære sammenlignet med de siste tre årene.
  • Flere elever på yrkesfag enn på studieforberedende liker skolearbeidet godt.
  • Elevene på 7. trinn og vg1 opplever mer elevmedvirkning enn elevene på 10. trinn.

Du kan lese hele undersøkelsen her

Alle barn og unge har rett til et trygt og godt skolemiljø uten mobbing.  Fagforbundet mener det er viktig at de som har ansvar knyttet til barns og unges oppvekst og læringsmiljø har en felles møtearena i arbeidet mot mobbing.

Partnerne i det nye partnerskapet er Fagforbundet, KS, Sametinget, Utdanningsforbundet, Foreldreutvalget for grunnopplæringen, Foreldreutvalget for barnehagen,  Skolenes landsforbund, Skolelederforbundet, Elevorganisasjonen, Norsk Lektorlag, Private Barnehagers Landsforbund og Kristne Friskolers Forbund på vegne av friskoleorganisasjonene.

Om elever opplever mobbing, hva gjør jeg?

Fagforbundet mener mobbing er et alvorlig samfunnsproblem, med store konsekvenser for den som rammes. Derfor er Fagforbundet en del av Partnerskap mot mobbing forplikter oss til å gjøre en ekstra innsats for å sikre at barn og unge får en best mulig hverdag i barnehage, skole,
skolefritidsordninger og i fritidsaktiviteter. Relevant kompetanse og tverrfaglig samarbeid er en av flere forutsetninger for å bekjempe mobbing. Voksne er rollemodeller for de unge, både hjemme og ute.

Derfor vil Fagforbundet arbeide for at alle ansatte i barnehage, SFO, skole og fritidsaktiviteter tar ansvar og involverer i det mobbeforebyggende arbeidet, og at alle ansatte i barnehage, SFO, skole og fritidsaktiviteter får kunnskap om mobbing og rutinene på den enkelte arbeidsplass.