Lærlinger i barnehagen

Lærling Fagforbundet Ung

Lærling Fagforbundet Ung (Foto: -)

19.01.2023 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 03.02.2023

I den nasjoanle rapporten Spørsmål til Barnehage-Norge 2022 viser at 64 prosent av barnehagene som deltok i undersøkelsen er godkjent som lærebedrifter for lærlinger. Andelen godkjente lærebedrifter er nesten dobbelt så høy blant kommunale som blant private barnehager.

Kun 35 prosent av de private tar inn lærlinger

Blant barnehagene som er godkjente lærebedrifter, har 69 prosent av de kommunale og 35 prosent av de private tatt inn lærlinger det siste året.

Årsakene til at barnehagene ikke tar inn lærlinger, varierer noe mellom private og kommunale barnehager. 71 prosent av styrerne i de private barnehagene peker på for lavt lærlingtilskudd og at barnehagen ikke har økonomi til det. For kommunale barnehager er mangel på søkere den hyppigste årsaken til at de ikke tar inn lærlinger.

Krever flere lærlingeplasser

Fagforbundet vil at unge som velger fag- og yrkesopplæring, må få læreplass i privat og offentlig sektor

Det er et stort behov for flere lære- og praksisplasser. Prinsippet om rett til læreplass må lovfestes og kvaliteten på opplæringa må sikres. Offentlige og private virksomheter må pålegges å ta inn lærlinger, for å oppfylle samfunnskontrakten som er undertegnet av arbeidslivets parter.

Kvaliteten i fagopplæringa må styrkes gjennom bedre tilsyn og seriøsitetskrav.

• Arbeide for at alle virksomheter som tar inn lærlinger må gi en garanti for at instruktør/veileder i størst mulig grad jobber sammen med lærlingen, har tid nok og kompetanse, herunder relevant fagbrev, til å sikre et godt faglig opplæringstilbud.
  • Arbeide for at kontraktører og underleverandører skal være godkjente, aktive lærebedrifter.

Du kan laste ned hele rapporten her på Utdanningsdirektoratets sider.