Fagforbundet støtter en nasjonal skytjeneste også for kommunal sektor

Data om innbyggere og offentlige ansatte bør lagres trygt i en nasjonal skytjeneste. (Foto: Pixabay)

Fagforbundet støtter forslag om at også kommunal sektor skal være en del av planene for å etablere en nasjonal skytjeneste.

18.01.2023 av Christian Danielsen, rådgiver i Fagforbundet
Sist oppdatert: 13.03.2024

Fagforbundets arbeid med å utrede en nasjonal skytjeneste har foregått siden 2019, og Fafo har levert to rapporter på området som viser utfordringer og muligheter. I et representantforsalg på Stortinget foreslås det at kommunal sektor også skal inngå i en utredning av nasjonal skytjeneste.

Se nærmere om høringen her: Dokument 8:48 S (2022-2023) - stortinget.no

Og her kan du lese hele høringssvaret fra Fagforbundet.

Det er viktig at opplysninger om innbyggere og offentlige ansatte lagres trygt også i Norge. Tilliten til forvaltningen er avhengig av sikker lagring og en nøytral og uavhengig offentlig sektor. Bruk av utenlandske skyleverandører vil bidra til at denne tilliten forvitrer. Fagforbundets medlemmer må være trygge på at den informasjonen de henter inn fra innbyggerne ikke blir solgt, misbrukt eller kommer på avveie. En nasjonal skytjeneste er etter vårt syn det klart beste alternative for å få sikret disse dataene.