11 gode saker fra 2022 som du ikke bør gå glipp av!

Illustrasjon: skjermdumper fra Fagforbundet, Fagbladet og VG.

Illustrasjon: skjermdumper fra Fagforbundet, Fagbladet og VG. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Året 2022 har vært et år preget av mange kriser, men for Fagforbundet også mange seire og gjennomslag for våre kampsaker. Her er topp 11 gladsaker du ikke bør gå glipp av.

21.12.2022 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.12.2022

">Fagforbundet Post og finans fikk gjennomslag for storrengjøring i Posten og Bring da de gikk fra løsarbeid til faste stillinger for varebilsjåførene.

– Posten går foran i bransjen når de nå ansetter 200 varebilsjåfører til å utføre varebiltjenestene sine, sier leder av Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals.

3. Pensjonsseier i private barnehager

Barnehagestreiken pågikk i fire uker, men til slutt seiret de ansatte i private barnehager.

VG skrev om Andrea Lyngvær Kuvene (20) i Oslo som tjener 325.800 kroner i året som barnehageansatt og fikk et lønnshopp på 15.000. I tillegg cirka 40.000 mer i pensjon om drøyt 40 år.

4. Fagforbundet rundet 400 000 medlemmer

medlem 400 000, Ragnhild Sevareide
Medlem nummer 400 000, Ragnhild Sevareide (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet er rekordstort og vi vokser for hver dag som går. I 2022 kunne vi feire at Ragnhild og mange flere ble medlem, og at laget vårt består av over 400 000!

Ragnhild, kulturarbeideren fra Bergen ble medlem nummer 400 000!

5. Pasienten, ikke profitt først

Fagforbundet ga under landsmøtet 1,2 millioner kroner til ukrainske barn. Fagforbundet vant en sak på vegne av 18 medlemmer ved Råde asylmottak. Saksomkostningene som Fagforbundet ble tilkjent, på 1,2 millioner kroner, gikk til SOS barnebyer.

– SOS-barnebyer sikrer og trygger barn over hele verden. De pengene vi har fått tilbake går nå uavkortet til det arbeidet de gjør med krigsutsatte barn i Ukraina, kunne Mette Nord fortelle en fullsatt landsstyresal.

Generalsekretær i SOS-barnebyer, Sissel Aarek, og Fagforbundets leder Mette Nord (Foto: Werner Juvik)

8. Helsefagarbeidere fikk tilbake jobben